جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

اهمیت طرز فکر (ذهنیت)

redac.ir اهمیت طرز فکر

اهمیت طرز فکر(ذهنیت): چرا به نظر می رسد که برخی از افراد در هر حوزه ای که تصمیم می گیرند در آن تلاش کنند، می درخشند و برخی دیگر با وجود استعداد آشکار نمی توانند حتی ذره ای از آن را مدیریت کنند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که نحوه تفکر آنها در مورد توانایی‌هایشان واقعاً مهم است.

بسیاری از کسانی که در زندگی موفق شده اند، به قول شکسپیر، برای رسیدن به آن بسیار سخت کار کرده اند. به بسیاری گفته شد که آنها هرگز به چیزی نمی رسند. اما آنها معتقد بودند که می توانند به موفقیت برسند و برای این کار سخت تلاش کردند.

ذهنیت ثابت یا ذهنیت رشد؟

دو راه برای مشاهده هوش یا توانایی وجود دارد:

  •  ما با سطح مشخصی از توانایی متولد می‌شویم و نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم. به این می گویند ذهنیت ثابت(fixed mindset).
  •  ما می‌توانیم با تلاش و کوشش توانایی‌های خود را توسعه دهیم. به این می گویند ذهنیت رشد(growth mindset).

این دو باور متفاوت منجر به رفتارهای متفاوت و همچنین نتایج متفاوت می شود. برای مثال، نشان داده شد که دانش‌آموزانی که دارای طرز فکر رشد هستند نمرات خود را در طول زمان افزایش می‌دهند. کسانی که معتقد بودند هوششان ریشه دوانده است، این کار را نکردند. در واقع، نمرات آنها بدتر شد.

داشتن ذهنیت رشد (با این باور که شما توانایی های خود را کنترل می کنید و می توانید یاد بگیرید و پیشرفت کنید) کلید موفقیت است.

بله، سخت کوشی، تلاش و پشتکار همگی مهم هستند، اما نه به اندازه داشتن این باور اساسی که کنترل سرنوشت خود را در دست دارید.

به همین دلیل است که هرگز نباید کودکان را با صحبت در مورد توانایی آنها تحسین کنید، بلکه در عوض تلاشی را که آنها انجام می دهند و اینکه چقدر از طریق این فعالیت یاد گرفته اند و توانایی خود را توسعه داده اند، توصیف کنید.

نگویید: «آفرین. شما واقعاً در ریاضیات خوب هستید.”

بگویید: “این عالی است. خیلی تلاش کردی و ببین چقدر خوب کار کردی.»

ستایش فرآیند مهم است نه استعداد یا توانایی.

نقش ذهنیت در عمل

افراد با این دو طرز فکر در واقع متفاوت فکر می کنند و همچنین به اطلاعات واکنش متفاوتی نشان می دهند.

  • در افرادی که ذهنیت ثابتی دارند، مغز زمانی بیشترین فعالیت را دارد که به آنها اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت آنها داده شود، مثلاً نتایج آزمون یا نمرات.
  • در افرادی که ذهنیت رشد دارند، زمانی که به آنها گفته می شود برای بهبود چه کاری می توانند انجام دهند، مغز بیشترین فعالیت را دارد.

این یک رویکرد بسیار متفاوت است: از “چگونه انجام دادم؟” تا “دفعه بعد چه کاری می توانم بهتر انجام دهم؟”

یکی در مورد نحوه درک آنها و یکی در مورد اینکه چگونه می توانند یاد بگیرند. می توانید ببینید کدام یک احتمالاً در آینده به نتایج بهتری منجر می شود.

 

اهمیت طرز فکر (ذهنیت)


ذهنیت در عمل: لاک پشت و خرگوش

داستان لاک پشت و خرگوش را به خاطر دارید؟

خرگوش آنقدر مطمئن بود که برنده خواهد شد که در طول مسابقه نشست و به خواب رفت.

لاک‌پشت فقط به راه افتاد و به راهش ادامه داد و همیشه فکر می‌کرد که شانس برنده شدن دارد. وقتی خرگوش از خواب بیدار شد، شروع کرد به دویدن با سرعتی که می توانست، اما خیلی دیر شده بود: لاک پشت پیروز شده بود.

خرگوش ذهنیت ثابتی داشت. او معتقد بود که توانایی ذاتی او همیشه به این معنی است که هر کاری انجام دهد برنده خواهد شد.

لاک پشت ذهنیت رشد داشت. او معتقد بود که برای پیروزی باید سخت کار کند و ادامه دهد. او همچنین از شکست نمی ترسید وگرنه هرگز حاضر نمی شد با خرگوش مسابقه دهد.


مقابله با شکست ها

این ذهنیت ها همچنین باعث می شود افراد با شکست ها به گونه ای متفاوت برخورد کنند.

  • افرادی که ذهنیت ثابتی دارند، از شکست‌ها بسیار دلسرد می‌شوند، زیرا شکست، باور آن‌ها را به توانایی‌هایشان تخریب می‌کند. آنها تمایل دارند که تسلیم شوند.
  • افرادی که ذهنیت رشد دارند، عقب‌نشینی را فرصتی برای یادگیری می‌دانند. آنها تمایل دارند در تلاش برای غلبه بر مشکل، بیشتر تلاش کنند.

 

انعطاف پذیری عصبی: آیا می دانستید مغز شما می تواند تغییر کند؟

خبر خوب این است که می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید.

علوم اعصاب نشان می دهد که مغز ما حتی در بزرگسالی نیز به رشد و تغییر ادامه می دهد.

مغز در واقع کاملاً شبیه پلاستیک است و می تواند در طول زمان تغییر شکل داده و مسیرهای عصبی جدیدی را تشکیل دهد. این امر باعث شده است که دانشمندان علوم اعصاب این تمایل را انعطاف پذیری عصبی بنامند.

این مسیرهای عصبی با انجام یا فکر کردن به چیزهای خاص ایجاد می شوند. کارهایی که ما انجام می دهیم یا می گوییم اغلب به عنوان عادت به مغز ما وارد می شوند. این شکل‌ها «مسیرهایی» را در مغز ما تعریف می‌کنند که استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

سه کار کلیدی وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک ذهنیت رشد انجام دهید:

باید بدانید که طرز فکر رشد نه تنها خوب است، بلکه توسط علم نیز پشتیبانی می شود. به عبارت دیگر، شما باید متعهد به ایجاد یک ذهنیت رشد باشید.

شما می توانید با اتخاذ یک طرز فکر رشد به دیگران در مورد چگونگی توسعه و بهبود توانایی های خود بیاموزید و آموزش دهید. این به شما کمک می کند تا کنترل زندگی خود را به دست بگیرید، که بسیار مفید است. تحقیقات نشان می دهد افرادی که احساس کنترل دارند، عملکرد بهتری دارند.

به صدای ذهنیت ثابت خود گوش دهید. وقتی آن صدای انتقادی کوچک را در ذهن خود می شنوید که به شما می گوید نمی توانید کاری را انجام دهید، با رویکرد ذهنیت رشد پاسخ دهید و به او بگویید که می توانید یاد بگیرید.

ذهنیت ها در زندگی

ذهنیت ها فقط برای یادگیری مهارت های جدید مهم نیستند. آنها می توانند بر طرز فکر ما در مورد همه چیز تأثیر بگذارند.

به عنوان مثال، یک طرز فکر رشد می تواند به شما کمک کند تا پس از بیماری بهبود پیدا کنید، زیرا معتقدید که می توانید کاری در مورد بیماری انجام دهید. آنها می توانند به شما کمک کنند در ورزش، در محل کار به موفقیت برسید و همچنین می توانند به شما در رشد و توسعه در روابطتان، کمک کنند.

پرورش ذهنیت رشد می تواند تنها مهم ترین کاری باشد که تا به حال انجام داده اید تا به شما در رسیدن به موفقیت کمک کند.

.

.

.

.

The Importance of Mindset

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *