جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

تهیه ی چک لیست مهارت های مطالعه

همه ما به گونه‌ای متفاوت یاد می‌گیریم و هر کدام سبک مطالعه خود را داریم. در مورد اولویت های مطالعه، هیچ دو نفر دقیقاً یکسان نیستند. برای اینکه بیشترین بهره را از مطالعه خود ببرید، مهم است که بهتر بفهمید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست.

تهیه ی چک لیست مهارت های مطالعه: همه ما به گونه‌ای متفاوت یاد می‌گیریم و هر کدام سبک مطالعه خود را داریم. در مورد اولویت های مطالعه، هیچ دو نفر دقیقاً یکسان نیستند. برای اینکه بیشترین بهره را از مطالعه خود ببرید، مهم است که بهتر بفهمید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست.

تهیه ی چک لیست مهارت های مطالعه

برای شروع، توصیه می کنیم چک لیست مهارت های مطالعه را در زیر چاپ کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، هر عبارت را بخوانید و مشخص کنید که آیا برای شما صدق می کند یا خیر. اگر اینطور است، Y (بله / Yes) را علامت بزنید. اگر اینطور نیست، N (نه / No) را علامت بزنید. هدف این چک لیست ارائه یک ارزیابی اولیه از عادات و نگرش های مطالعه شما است تا بتوانید زمینه های مهارت های مطالعه را که ممکن است بخواهید در آن تمرکز کنید شناسایی کنید و بهبود بخشید.

تهیه ی چک لیست مهارت های مطالعه

  • برنامه ریزی زمانی

  1. Y__ N__ من زمان بیشتری را صرف مطالعه برای آنچه در حال یادگیری هستم می کنم.
  2. Y__ N__ برای من معمول است که شب قبل از امتحان، با انباشتی از مطالب و درسی ها روبرو شوم.
  3. Y__ N__ اگر به اندازه ای که می خواهم به زندگی اجتماعی خود اختصاص دهم، زمان کافی برای تمرکز روی درس هایم ندارم.
  • تمرکز

  1. Y__ N__ من اغلب با روشن بودن تلویزیون یا رادیو مطالعه می کنم.
  2. Y__ N__ من تلاش می کنم تا برای مدت طولانی بدون حواس پرتی یا خستگی مطالعه کنم.
  3. Y__ N__ من معمولا وقتی به کلاس می روم، رویاپردازی می کنم یا به خواب می روم.
  • گوش دادن و یادداشت برداری

  1. Y__ N__ اغلب یادداشت‌هایی که در طول یادداشت‌های کلاس برمی‌دارم بعداً وقتی سعی می‌کنم و آنها را مرور می‌کنم درک آنها برایم دشوار است.
  2. Y__ N__ من اغلب مطالب اشتباهی را در یادداشت‌های کلاسم می‌آورم.
  3. Y__ N__ یادداشت های کلاسم را در طول ترم هر از گاهی برای آمادگی برای امتحانات مرور نمی کنم.
  • خواندن

  1. Y__ N__ وقتی به پایان یک فصل از یک کتاب درسی می‌رسم، به سختی یادم می‌آید که چه چیزی را مطالعه کرده‌ام.
  2. Y__ N__ من برای شناسایی آنچه در متن مهم است تلاش می کنم.
  3. Y__ N__ من اغلب نمی‌توانم از برنامه ی درس خواندن خود پیروی کنم، و در نتیجه باید شب قبل از امتحان زیاد کار کنم.
  • امتحانات

  1. Y__ N__ به دلایلی من بسیاری از نکات تستی را از دست می دهم حتی زمانی که احساس می کنم آمادگی خوبی دارم و مطالب را خوب می دانم.
  2. Y__ N__ من برای هر آزمون زیاد مطالعه می کنم، اما وقتی به آزمون می رسم ذهنم خالی می شود.
  3. Y__ N__ من اغلب به گونه‌ای بی‌نظم و تصادفی مطالعه می‌کنم که فقط به خاطر تهدید امتحان بعدی انگیزه دارم.
  • خواندن

  1. Y__ N__ من اغلب در جزئیات خواندن گم می شوم و در شناسایی ایده های اصلی و مفاهیم کلیدی با مشکل مواجه می شوم.
  2. Y__ N__ من معمولاً در پاسخ به سطح دشواری مطالبی که می خوانم یا آشنایی ام با محتوا، سرعت مطالعه خود را تغییر نمی دهم.
  3. Y__ N__ من اغلب آرزو می کنم که می توانستم سریعتر بخوانم.
  • مهارت های نوشتاری

  1. Y__ N__ وقتی معلمانم مقالات و پروژه‌هایی را به من محول می‌کنند، اغلب احساس می‌کنم آنقدر غرق می‌شوم که واقعاً برای شروع کار سختی می‌کشم.
  2. Y__ N__ اغلب منتکالیفم را شب قبل از سررسید می نویسم.
  3. Y__ N__ من واقعاً برای سازماندهی افکارم تلاش می کنم.

 

اگر به دو یا چند سؤال در هر دسته‌ای که در بالای آن ذکر شده است پاسخ «بله» Y داده‌اید، توصیه می‌کنیم راهنمای مطالعه برای آن دسته‌ها پیدا کنید. اگر یک “بله” یا کمتر در یکی از دسته ها دارید، احتمالاً به اندازه کافی در آن زمینه مهارت دارید که به کمک مطالعه اضافی نیاز ندارید. با این حال، مهم نیست که چگونه نمره میگیرید، همیشه توصیه می شود که همه راهنماهای مطالعه را مرور کنید تا به شما در بهبود مهارت های مطالعه و عملکرد تحصیلی کمک کند.

.

.

.

.

منبع

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *