جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

فرزندم به کلاسهای فوق برنامه نیاز دارد؟ _ 7دلیل مهم بودن کلاسهای فوق برنامه

 هر فعالیتی که کودکان فراتر از برنامه درسی استاندارد مدرسه انجام می دهند را فعالیت فوق برنامه میگوند. این فعالیت‌ها بر اساس علایق شخصی آن‌ها است که می‌تواند به توسعه یک مهارت جدید کمک کند. به عبارت ساده به فعالیت هایی که کودکان در کنار برنامه درسی مدرسه انجام می دهند، فعالیت های فوق برنامه می گویند. بنابراین، مدارس از این فعالیت ها حمایت نخواهند کرد. این فعالیت ها معمولاً داوطلبانه، اجتماعی و شامل تعامل با همان گروه سنی است. والدین اغلب به سختی می‌توانند فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را پیدا کنند که بتواند علایق فرزندانشان را افزایش دهد و به آنها در برنامه‌های مدرسه کمک کند. ابتدا، بیایید بفهمیم چه چیزی می تواند و چه چیزی نمی تواند به عنوان یک فعالیت فوق برنامه برای رفع سردرگمی شما محسوب شود.

سوال والدین : فرزندم به کلاسهای فوق برنامه نیاز دارد؟

همه پدر و مادرها دوست دارد فرزندشان مهارت های اجتماعی، قدرت بدنی، تفکر شناختی و روحیه تیمی داشته باشد. برای رشد کامل شخصیت در کودک، آموزش مدرسه فقط تا حدی می تواند کمک کند. انجام فعالیت های فوق برنامه بعد از مدرسه نقش مهمی در رشد کلی شخصیت دارد.

بنابراین، والدین برای یادگیری چیزهای جدید و ساختن شخصیتی کامل، باید فرزندان خود را به فعالیت های فوق برنامه متفاوتی ببرند.

 

فعالیت های فوق برنامه چیست؟

 هر فعالیتی که کودکان فراتر از برنامه درسی استاندارد مدرسه انجام می دهند را فعالیت فوق برنامه میگوند. این فعالیت‌ها بر اساس علایق شخصی آن‌ها است که می‌تواند به توسعه یک مهارت جدید کمک کند.

به عبارت ساده به فعالیت هایی که کودکان در کنار برنامه درسی مدرسه انجام می دهند، فعالیت های فوق برنامه می گویند. بنابراین، مدارس از این فعالیت ها حمایت نخواهند کرد. این فعالیت ها معمولاً داوطلبانه، اجتماعی و شامل تعامل با همان گروه سنی است.

والدین اغلب به سختی می‌توانند فعالیت‌های فوق برنامه‌ای را پیدا کنند که بتواند علایق فرزندانشان را افزایش دهد و به آنها در برنامه‌های مدرسه کمک کند. ابتدا، بیایید بفهمیم چه چیزی می تواند و چه چیزی نمی تواند به عنوان یک فعالیت فوق برنامه برای رفع سردرگمی شما محسوب شود.

یک فعالیت فوق برنامه دارای دو معیار اصلی است:

  • استعداد را نشان می دهد
  • برای افراد دیگر، از جمله خودتان، ارزش قائل می شود

بیایید یک مثال بزنیم. بهبود کیفیت موهای خود یا امتحان کردن مدل موی مختلف به عنوان یک فعالیت فوق برنامه به حساب نمی آید. اما راه‌اندازی یک وبلاگ برای به اشتراک گذاشتن نکات مراقبت از مو به عنوان یک فعالیت فوق برنامه محسوب می‌شود، زیرا نشان‌دهنده مهارت و ارزش برای افراد دیگر است.

 

ارزش هایی که فعالیت های فوق برنامه می تواند در زندگی فرزند شما بیاورد

فعالیت‌های فوق برنامه نه تنها می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا برنامه‌های کاربردی عالی برای مدارس یا دانشگاه‌های معتبر داشته باشد، بلکه مزایای زیادی برای سلامتی و رشد شخصیت ارائه می‌دهد:

  • سلامت جسمانی را بهبود می بخشد

فعالیت های فوق برنامه که شامل برخی از کارهای بدنی است به بهبود سلامت جسمی کلی کودکان کمک می کند. کلاسهای فیزیکی بچه ها را به ورزش تشویق می کند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند افسردگی، چاقی، متابولیسم پایین و غیره را کاهش می دهد.

  • مهارت های اجتماعی را ارتقا میدهد

فعالیت های فوق برنامه مهارت های اجتماعی را در سنین پایین در کودک ارتقا میدهد. تا در بزرگسالی به آنها کمک کند. فعالیت های فوق برنامه مهارت های اجتماعی اساسی مانند رهبری، هماهنگی و روابط با همسالان را توسعه می دهد. برخی از باشگاه های فرهنگی و مذهبی حتی ارزش ها و تنوع فرهنگی را توسعه می دهند.

  • عزت نفس را افزایش می دهد

برنامه های فوق برنامه متمرکز بر علاقه کودک شما می تواند به عزت نفس و اعتماد به نفس او کمک کند. این به بچه ها اجازه می دهد تا اشتیاق خود را دنبال کنند و مهارت جدیدی را پرورش دهند. سطوح بهبود یافته عزت نفس می تواند اعتماد به نفس کودک شما را برای بیان بهتر افکار و شکل دادن نظرات خود فراهم کند.

  • افزایش سلامت روان

عزت نفس و اشتیاق بیشتر باعث رشد بهتر ذهنی و روانی در کودکان و نوجوانان می شود. یک مطالعه نشان داده است که کودکانی که در فعالیت های فوق برنامه شرکت می کنند، رضایت بیشتری دارند و کمتر مضطرب می شوند.

  • عادات مثبت را در دانش آموز ایجاد می کند

برنامه های فوق برنامه به ایجاد عادات مثبت برای رشد اولیه بهتر کودک کمک می کند. علاوه بر این، برخی از فعالیت های فوق برنامه می تواند مسیری را برای سلامت عمومی و رفاه کودک در طول زندگی خود ایجاد کند، مانند:

فرزندم به کلاسهای فوق برنامه نیاز دارد؟ _ 7دلیل مهم بودن کلاسهای فوق برنامه

 

انتخاب فعالیت های فوق برنامه مناسب

نمونه های بی پایانی از فعالیت های فوق برنامه موجود است که می تواند والدین را گیج کند. اگر نمی توانید تصمیم بگیرید که کدام فعالیت های فوق برنامه برای فرزندان شما مناسب است، این عوامل را هنگام انتخاب کلاسهای فوق برنامه در نظر بگیرید:

  • این کار را برای خود سخت جلوه ندهید

پدر و مادر بودن سخت است. بازی کردن، فعالیت های مدرسه و تکالیف فرزندتان وقت زیادی از شما می گیرد. بنابراین بهتر است بار فوق برنامه را روی دوش خود اضافه نکنید و فعالیت های فوق برنامه ای را برای بچه ها انتخاب کنید که باعث افزایش حجم کار آنها و شما نمی شود.

  • نقاط قوت و ضعف فرزندتان را ارزیابی کنید.

بهتر است قبل از انتخاب یک فعالیت فوق برنامه، نقاط قوت و ضعف فرزندتان را درک کنید. اگر فرزند شما در رنگ‌آمیزی مهارت دارد، نیازی به ثبت نام او در کلاس بوکس نیست. بنابراین، یک فعالیت فوق برنامه را بر اساس نقاط قوت فرزند خود انتخاب کنید.

  • کلاس فوق برنامه ای را انتخاب کنید که در دوران تحصیل و زندگی، بتواند به او کمک کند.

جدا از علاقه فرزندتان، انتخاب یک فعالیت فوق برنامه برای کمک به فرزندتان در تحصیلات مهم است. برای این کار، می توانید با معلم فرزندان خود مشورت کنید تا بدانید کدام کلاس فوق برنامه می تواند به عملکرد بهتر آنها در مدرسه کمک کند.

  • فعالیت های سبک و سرگرم کننده را انتخاب کنید.

فرزندان شما از قبل تکالیف مدرسه و تکالیف برای انجام دادن دارند. اگر فعالیت های فوق برنامه بار اضافی بر آنها اضافه کند، آنها را خسته می کند. بنابراین، فعالیت های فوق برنامه ای را انتخاب کنید که سبک و سرگرم کننده باشد، که می تواند به جای خسته کردن بچه ها، آنها را آرام کند.

  • یک برنامه زمانی تنظیم کنید.

هدف اصلی کلاسهای فوق برنامه تبدیل اوقات فراغت فرزند شما به زمان مفید است. اگر فرزندان خود را بیش از حد با فعالیت های فوق برنامه مشغول نکنید، مفید خواهد بود. بنابراین، ابتدا برنامه روزانه فرزندتان را تنظیم کنید و بر این اساس فعالیتی را انتخاب کنید که این تایم اضافی را پر کند.

  • از کلاس های آزمایشی استفاده کنید.

اگر فرزند شما به دو چیز علاقه مند است یا نمی داند به چه چیزی علاقه دارد، از کلاس های آزمایشی (دمو) استفاده کنید. تقریباً هر کلاس فوق برنامه به بچه ها امکان می دهد در یک یا دو کلاس دمو به صورت رایگان شرکت کنند. بنابراین، آنها را به این کلاس‌های آزمایشی ببرید تا حوزه‌های مورد علاقه‌شان را پیدا کنید.

  • فرزندتان را حمایت کنید.

گاهی اوقات ممکن است ایده های شما و فرزندتان برای فعالیت های فوق برنامه مطابقت نداشته باشد. در این صورت، سعی نکنید فرزندتان را به سمت فعالیتی که فکر می کنید بهتر است سوق دهید. به فرزندانتان اجازه دهید فعالیت های فوق برنامه را به طور مستقل انتخاب کنند و شما از آنها حمایت کامل می کنید.

  • فهرست کوتاه برخی از برنامه های فوق برنامه درست کنید.

شما باید در حالی که لیست کوتاهی از برنامه های فوق برنامه را انتخاب می کنید، با فرزندان خود بنشینید. به این ترتیب، هر دوی شما می توانید بارش فکری داشته باشید و بهترین فعالیت های فوق برنامه را انتخاب کنید که در درازمدت به نفع فرزندتان باشد.

اکنون که ایده ی منصفانه ای از مزایای مختلفی که فعالیت های فوق برنامه می تواند ارائه دهد، دارید، وقت آن است که به چند نمونه از فعالیت های فوق برنامه نگاهی بیندازید و فعالیتی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با علایق کودکان شما مطابقت دارد!

 

 

..

..

 

 7Reasons Extracurricular Activities Are Important for Kids

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *