جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

مطالعه برای آینده شغلی یا علاقه؟

آیا باید چیزی را که دوست دارید مطالعه کنید یا رشته ای را انتخاب کنید که آینده ی شغلی شما را تامین میکند؟

دو دانش آموز با هم بحث می کنند که آیا هنگام انتخاب رشته باید دنبال ذهنت بروی یا قلبت !؟

مطالعه برای آینده شغلی یا علاقه؟: انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه یکی از بزرگترین تصمیماتی است که شما در جوانی می گیرید. ولی چگونه تصمیم می گیرید که چه چیزی برای شما مناسب است؟ آیا باید از قلب خود پیروی کنید و چیزی را مطالعه کنید که واقعاً به آن علاقه دارید، صرف نظر از اینکه ممکن است شما را به کجا برساند، یا در عوض باید رشته‌ای را با مسیر شغلی ایمن تر انتخاب کنید؟ در اینجا دو دانشجو در حال بحث کردن هستند.

مطالعه برای آینده شغلی یا علاقه؟

شخصی می‌گوید: «آنچه را دوست دارید مطالعه کنید.»

از یک دانش آموز بپرسید که اگر شغل رویایی آنها تضمین شود، چه چیزی را مطالعه خواهند کرد؟ احتمالاً پاسخ با آنچه که واقعاً انتخاب می کند مطابقت ندارد. این اغلب به این دلیل است که آرزوهای آنها از بین رفته است! مطالعه برای آینده شغلی یا علاقه؟

بیشتر توصیه ها در مورد مدرک تحصیلی صرفاً بر روی دستیابی به شغل در آینده متمرکز است. بسیاری از ما از دنبال کردن لذت هایی که قلبمان می پسندد منصرف میشویم زیرا جامعه آنرا نمی پسندد.

اما آیا واقعاً ارزش دارد که یک مسیر غیرجذاب را انتخاب کنید زیرا احتمالاً می تواند شانس شما را برای تضمین شغل افزایش دهد؟ ورود به شغل از هر زاویه ای دشوار است، پس چرا با موضوعی که دوست دارید تلاش نکنید؟

مفهوم ایستادن در کنار آنچه که دوست دارید علیرغم خطرات، توسط برخی رد می شود، اما من معتقدم که این موضوع، معقول تر از تمرکز صد در صدی روی یک شغل است.

داشتن علاقه واقعی به چیزی را نمی توان جعل کرد و مطمئن ترین راه برای موفقیت است. همانطور که استیو جابز میگوید: “تنها راه برای انجام کار عالی این است که عاشق کاری باشید که انجام می دهید“.

در دراز مدت، تصمیم گیری برای مطالعه موضوع مورد علاقه شما معمولاً سودمندتر است. عوامل ساده ای مانند شادی و احساس رضایت یک فرد در این بحث نادیده گرفته می شوند، حتی اگر تا حد زیادی تحت تأثیر انتخاب های شغلی باشند. این عوامل فقط بر اساس درآمد نیستند؛ مطالعات نشان داده است که بین حقوق افراد و رضایت شغلی آنها ارتباط کمی وجود دارد.

مطالعه برای آینده شغلی یا علاقه؟

شخص دیگری می گوید: واقع بین باشید

همه چیز برابر است با رشته ای که در دانشگاه میخوانید! این کاملا درست نیست! انتخاب رشته ای که به آن علاقه دارید ممکن است آنقدر که فکر می کنید سودمند نباشد.

وقتی در دانشگاه تحصیل می کنید اساساً در حال انجام سرمایه گذاری هستید: سرمایه ای که هزینه ی زیادی را میطلبد.

لازم نیست چیز زیادی در مورد سرمایه گذاری بدانید تا بدانید که هدف آنها کسب سود است. مدرک شما یک سرمایه گذاری بلندمدت است که در آن از دانش سود می برید. با این حال، سرمایه گذاری پولی که روزی باید بازپرداخت شود به این معنی است که سود شما باید مالی باشد، نه فقط علمی.

بنابراین اگر به طور طبیعی استعداد موسیقی دارید اما علاقه واقعی به اعداد و ارقام دارید، انتخاب رشته ریاضی در دانشگاه ممکن است اشتباه باشد و شما باید رشته های هنری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید. ممکن است متوجه شوید که پس از فارغ التحصیلی کاملاً مطمئن نیستید که با مدرک خود چه کاری انجام دهید، و متوجه شوید که توانایی انجام مشاغل هنری که در آگهی می بینید را دارید، اما هیچ مدرکی برای اثبات آن ندارید.

بین علایق شما و نقاط قوت شغلی شما تفاوت وجود دارد. اگر فکر می کنید واقعاً می توانید دنیای هنر مدرن را بشکنید، عالی است، اما اگر هنر چیزی است که در یک شب هفته از آن لذت می برید، شاید در انتخاب خود برای مطالعه رشته هنر تجدید نظر کنید.

اگر در حال حاضر در حال انتخاب رشته در دانشگاه هستید یا به تغییر رشته خود فکر می کنید، توصیه من به شما ساده است: سرگرمی خود را با آینده شغلی خود اشتباه نگیرید. با نقاط قوت خود بازی کنید نه علایقتان. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که این دو با هم همپوشانی دارند، عالی است. اما به خاطر داشته باشید که با شغل مناسب همیشه برای چیزهایی که از آنها لذت می برید، صرف نظر از اینکه آنها را در دانشگاه مطالعه کرده اید یا نه، زمانی وجود خواهد داشت. مثلا اگر به موسیقی علاقه دارید ولی رشته ریاضی را برای مطالعه در دانشگاه انتخاب کردید، این را بدانید که میتوانید علاقه ی موسیقی خود را در خارج از دانشگاه و در کلاس های آزاد دنبال کنید.

نظر شما چیست: آیا باید مدرکی را که دوست دارید بگذرانید یا باید در مورد آنچه منجر به شغل می شود واقع بین باشید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه های زیر به اشتراک بگذارید.

 

 

..

 

..

 

Should you study something you love or a degree that will get you a job?

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *