جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

می خواهم کوچ و منتور تحصیلی شوم

در مطلب کوچینگ و منتورینگ تحصیلی چیست؟   ، به طور کلی از کوچینگ و منتورینگ و تفاوت های آنها صحبت کردیم و در اینجا میخواهیم ویژگی های یک کوچ و یا یک منتور را ذکر کنیم تا افراد بتوانند با استفاده از آن به یک کوچ و یا یک منتور با دانش تبدیل شوند.

کوچ انواع مختلفی دارد ولی در اینجا قصد نداریم که کوچ را در نقش کارشناس یا متخصص بررسی کنیم.

برای پاسخ به سوال کوچینگ چیست بیشتر به نقش کوچ به عنوان یک تسهیلگر آموزشی میپردازیم. تفاوتهای بسیاری هست بین درس دادن به یک نفر و کمک کردن به او برای یادگیری!

در کوچینگ، کوچ یا مربی فردی است که دوست دارد با افراد گوناگون که در سطح های مختلفی از زندگی مانند بخش خصوصی، شغلی، تحصیلی،حرفه ای یا کسب و کار هستند ارتباط موثری برقرار نماید تا او را در رسیدن و دستیابی به اهداف خود راهنمایی نماید. بنابراین کوچ باید شخصی با تجربه و دارای صلاحیت های لازم برای مربیگری باشد و با تکنیک ها و سبک های مناسب برای رشد و پیشرفت آشنایی داشته باشد.

فرایند کوچینگ فاصله بین آنچه فرد فکر میکند هست و آنچه میتواند باشد را کاهش میدهد و در حالت کلی هنر تسهیل کردن راه برای رسیدن به هدف است. کوچینگ مجموعه مهارت هایی است که تسنعداد ها و پتانسیل های فرد را شکوفا میکند تا فرد بتواند در زندگی شخصی و حرفه ای خود کارایی و عملکرد بهتری داشته باشد.

برای درک تفاوت های میان کوچینگ و منتورینگ و مشاوره، جدول زیر را ببینید:

منتورینگ و کوچینگ شباهت های بسیاری به هم دارند. بعضا روشهای ارایه شده در کوچینگ و منتورینگ با هم همپوشانی دارند. منتور حکم یک راهنما را دارد که به فرد کمک میکند تا سریع تر یادبگیرد و پیشرفت کند.

استخدام رسمی منتور در سازمان ها رواج دارد، آنها کار خود را خارج از زنجیره مدیریتی فرد انجام میدهند و تجربه و تخصص قابل توجهی در زمینه حرفه ای فرد دارند. رابطه ی منتورینگ آینده محور است و بر روی توسعه شغلی و گسترده تر کردن دیدگاه های فرد تمرکز میکند در حالی که کوچینگ روی حال و مشکلاتی که فرد هم اکنون با آن دست و پنجه نرم میکند تمرکز دارد.

What does developmental coaching involve? - Latest Updates on Executive  Coaching, Leadership and Team Building

کوچینگ تحصیلی چیست؟

یک دانش آموز برای اینکه بتواند به خودشناسی برسد به کوچینگ تحصیلی نیاز دارد. این نوع از کوچینگ به دانش آموز کمک میکند تا با تعیین برنامه ها و اهداف خود برای زندگی آینده و با توجه به آن چیزی که توانسته از خودشناسی فردی خود بفهمد، دوره تحصیلی اش را به اتمام برساند و در نهایت بتواند مناسب ترین رشته ی تحصیلی و آینده ی تحصیلی را برای خود انتخاب کند.

 

نتیجه گیری :

فرقی نمیکند که فرایند کوچینگ در عرصه ی ورزشی یا کسب و کار یا تحصیل مورد استفاده ی شما قرار گیرد، یک کوچ و منتور خوب معتقد است افراد پاسخ مشکلاتشان را میدانند و فقط باید به آنها کمک کرد تا این پاسخ ها را کشف کنند.

.

.

.

.

.

Reference