جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی(هوم اسکول)

نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی

نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی: برخی از والدین و مراقبان از همان ابتدا می‌دانند که می‌خواهند به مدرسه خانگی بروند، اما برای برخی دیگر ماه‌ها نیاز است که جوانب مثبت و منفی را بسنجید. برای دیگران، مدرسه خانگی به دلیل شرایطشان به آنها تحمیل می شود و ناگهان خود را مسئول آموزش فرزندشان می بینند.

مهم نیست که در کجای طیف «چگونه تصمیم گرفتم به مدرسه در خانه بروم» قرار بگیرید، تصمیم سخت دیگری پیش روی شماست: کدام برنامه درسی را انتخاب کنید. فاکتورهای زیادی وجود دارد که می توانید برای تصمیم گیری آن ها را بسنجید، بنابراین قبل از هر چیز تصمیم بگیرید چه چیزی برای شما مهم است.

در حالی که مهم است به آنچه برای فرزندتان می خواهید فکر کنید، فرزندتان را نیز از تصمیم گیری کنار نگذارید. حتی کودکان خردسال نیز می توانند ورودی ارائه دهند، و هر چه بیشتر درگیر باشند، بیشتر تمایل به یادگیری دارند. همانطور که به خواندن ادامه می دهید، ما عوامل مختلفی را به شما می دهیم تا در نظر بگیرید که به شما کمک می کند گزینه های خود را حذف کنید و برنامه درسی را پیدا کنید که برای فرزند شما مناسب باشد.

تعیین کنید چه موضوعاتی را می خواهید آموزش دهید

همانطور که شروع به تحقیق در مورد برنامه های درسی می کنید، متوجه می شوید که همه آنها یکپارچه و تمام نشده اند. برخی از برنامه‌ها فقط خواندن، نوشتن و حساب را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر اصلا نگاهی به نوشتن و حساب نمیکنند. برخی از انواع برنامه‌ها حتی موضوعات سنتی شما را ارائه نمی‌دهند و در عوض بر یادگیری طبیعی‌تر و با هدایت دانش‌آموز تکیه می‌کنند. شما همچنین می توانید موارد را با هم وصله کنید: چند موضوع را از یک برنامه و چند موضوع را از برنامه دیگر انتخاب کنید.

برای بچه های بزرگتر، شما همچنین باید به دروس انتخابی مانند زبان خارجی یا حسابداری فکر کنید. بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی همچنین می خواهند در امتحانات کنکور شرکت کنند، بنابراین باید تعیین کنید که آیا برنامه درسی می تواند فرزند شما را به اندازه کافی برای آن امتحانات آماده کند یا خیر.

 

نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی
نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی

در مورد میزان مشارکت خود تصمیم بگیرید

وقتی مردم به آموزش در خانه فکر می کنند، اغلب پدر و مادری را به تصویر می کشند که در طول روز به فرزندان خود آموزش می دهند.

برخی از برنامه ها همه این کارها را برای شما انجام می دهند و شما فقط باید نظارت داشته باشید. برنامه‌های دیگر یک برنامه درسی کلی به شما می‌دهند که مفاهیم خاصی را که بچه‌هایتان باید تسلط داشته باشند، مشخص می‌کند، و سپس به شما اجازه می‌دهند با آنها همراه شوید.

هنگام تعیین میزان مشارکت خود، سطح تحصیلات خود و اعتماد به نفس خود را در آموزش فرزندتان در نظر بگیرید. همچنین به این فکر کنید که چقدر زمان باید به آموزش در خانه اختصاص دهید. اگر شما هم کار می‌کنید یا چندین فرزند برای آموزش و مراقبت دارید، ممکن است بخواهید به دنبال برنامه‌ای باشید که انعطاف‌پذیری بیشتری در مشارکت شما ارائه دهد.

حتی اگر تصمیم بگیرید که به شدت درگیر باشید و هر درس را به فرزندتان بیاموزید، روز مدرسه شما کوتاهتر از مدرسه سنتی خواهد بود.

هنوز هم می تواند تفاوت های زیادی از خانواده ای به خانواده دیگر در رابطه با زمان صرف شده برای مدرسه وجود داشته باشد. آیا می خواهید مدرسه بخش بزرگی از روز شما را اشغال کند یا می خواهید فقط چند ساعت در روز وقت بگذارید و ادامه دهید؟ آیا می خواهید فقط 3-4 روز در هفته روی مدرسه تمرکز کنید؟ به یاد داشته باشید، یکی از مزایای مدرسه خانگی این است که شما و فرزندتان می توانید برنامه زمانی خود را ایجاد کنید.

تعیین کنید که چه نوع یادگیری را ترجیح می دهید

آیا به آموزش در خانه علاقه دارید زیرا دوست ندارید فرزندتان تمام روز پشت میز بنشیند؟ اگر اینطور است، ممکن است بخواهید به دنبال برنامه‌ای بگردید که به شما امکان تجربیات بیشتری بدهد. این ممکن است شامل “سفرهای میدانی” زیادی به موزه ها، پارک ها، مسیرهای پیاده روی و غیره باشد.

همچنین ممکن است از شما بخواهد که فرزندتان را در بسیاری از کارهای روزمره بگنجانید، برای مثال یادگیری در مورد کسرها در حین اندازه‌گیری مواد غذایی برای شام یا یادگیری ریاضی و خواندن در حین تهیه فهرست مواد غذایی و رفتن به فروشگاه. این نوع یادگیری برای والدینی که زمان و انرژی کافی برای تمرکز بر مدرسه را در بیشتر روز دارند ایده آل است.

آیا به چیزی بیشتر در این بین علاقه دارید؟ یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) یک نوع یادگیری است که به طور فزاینده ای محبوب است، هم در مدارس و هم در آموزش خانگی. با این نوع یادگیری، دانش آموزان عمدتاً از طریق حل مسائل و تکمیل پروژه ها یاد می گیرند. PBL اغلب دانش آموزان را درگیر می کند زیرا به آنها اجازه می دهد پروژه های خود را بر اساس علایق خود ایجاد کنند.

یک روش برای مدرسه خانگی خود انتخاب کنید

روش های مختلفی برای آموزش خانگی وجود دارد. برخی از محبوب ترین روش ها در زیر توضیح داده شده است.

روش شارلوت میسون

روش شارلوت میسون طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد و تمرکز زیادی روی هنرهای لیبرال دارد. این یک روش محبوب است که در تلاش برای تعادل بین تحصیل و زندگی عادی است.

روش کلاسیک

این روش برای کمک به دانش‌آموزان برای تفکر انتقادی و برای خود طراحی شده است و اغلب بر هنر، زبان، ادبیات و فرهنگ تمرکز دارد.

روش سنتی

این روش بیشتر شبیه به چیزی است که فرزندان شما در یک کلاس درس معمولی تجربه می کنند. این یک رویکرد بسیار ساختاریافته است که شامل آزمون‌های سنتی، کاربرگ‌ها و روش‌های درجه‌بندی شما می‌شود.

روش مبتنی بر ادبیات

همانطور که از نام آن پیداست، این روش بیشتر یادگیری را در زمینه ادبیات پایه گذاری می کند. برای مثال، به جای یادگیری تاریخ از طریق یک کتاب درسی، کودکان ممکن است از طریق یک اثر غیرداستانی تاریخی درباره یک رویداد یا دوره زمانی بیاموزند.

روش مونته سوری

اساس این روش این است که یادگیری عمدتاً باید توسط کودک و علایق ذاتی او هدایت شود. به کودکان استقلال داده می شود تا انتخاب کنند روی چه چیزی تمرکز کنند و چه مدت می خواهند با آن سپری کنند.

روش والدورف

روش والدورف اهمیت ویژه ای به آموزش کودک به عنوان یک فرد کامل می دهد. در حالی که دروس اصلی را آموزش می دهد، تمرکز زیادی بر هنر نیز دارد.

روش غیر مدرسه ای

مدرسه نرفتن روشی نسبتاً بدون ساختار است که در آن کودکان عمدتاً از طریق تجربیات روزمره مانند کارهای خانه یا تعاملات اجتماعی یاد می گیرند. Unschooling معمولاً از یک برنامه آموزشی رسمی پیروی نمی کند.

روش تلفیقی

این تنها یک روش آموزش خانگی نیست، بلکه اصطلاحی است برای توصیف ترکیبی از روش ها، و این همان چیزی است که بسیاری از خانواده ها در نهایت انتخاب می کنند. برای مثال می‌توانید برنامه درسی شارلوت میسون را انتخاب کنید، اما جنبه‌های مونته سوری  را در درس‌های روزانه خود بگنجانید.

 

نیم نگاهی به آموزش آنلاین داشته باشید

برخی از والدین ترجیح می‌دهند صفحه نمایش‌ها و دوره‌های آنلاین را کاملاً از دانش‌آموزان خود دور نگه دارند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند از دوره‌های آنلاین برای کمک به دروس تکمیلی استفاده کنند. وقتی بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، وقتی دانش‌آموزان شروع به یادگیری موضوعات پیچیده‌تر می‌کنند، یک بخش آنلاین ممکن است جذاب‌تر شود.

یک بخش آنلاین همچنین می‌تواند به شما زمان بدهد و به یک معلم مجازی اجازه دهید یک یا دو کلاس را به عهده بگیرد. شاید از فرزندتان بخواهید که در کلاس ریاضی خود به صورت آنلاین شرکت کند، برای مثال، اگر به توانایی های ریاضی خود اطمینان ندارید.

 

نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی
نحوه انتخاب برنامه درسی آموزش خانگی

پول را فراموش نکنید

سیاری از والدین بر این باورند که برنامه درسی گران‌تر اگر واقعاً برای خانواده‌شان بهترین باشد، ارزشش را دارد. قبل از اینکه جستجوی خود را شروع کنید، یک بودجه ایجاد کنید و بیشترین مبلغی را که مایل به پرداخت هستید مشخص کنید. قیمت‌های برنامه‌های درسی متفاوت است، اما نمی‌توانید صرفاً هزینه پایه یک برنامه را ببینید و فکر کنید این تمام چیزی است که می‌پردازید.

همچنین باید دریابید که برنامه درسی به چه مواد اضافی نیاز دارد و برای تکمیل یک سال واقعاً چقدر هزینه دارد. برای مثال، ممکن است نیاز به خرید ماشین حساب، مداد رنگی، نقشه و سایر لوازم اولیه داشته باشید. اگر فرزند شما نیاز به دسترسی به رایانه دارد، آیا شما یک وسیله اضافی دارید یا این تجهیزات اضافی است که باید بخرید؟ اگر رویکرد تجربی تری را انتخاب می کنید، به هزینه ورود به موزه ها یا هزینه سفر برای چند سفر میدانی فکر کنید.

با سایر والدینی که فرزندشان در خانه تحصیل می کنند، صحبت کنید

صحبت با والدینی که از برنامه های درسی مدارس خانگی متفاوتی استفاده کرده اند ضروری است. اگر هیچ والدینی را که در خانه تحصیل می کنند نمی شناسید، تابلوهای پیام و گروه های پشتیبانی آموزش خانگی را به صورت آنلاین جستجو کنید. همچنین ممکن است بتوانید با سایر والدین در کلاس های محلی، گروه های بازی یا باشگاه های ورزشی جوانان ارتباط برقرار کنید.

تصمیم گیری نهایی: تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است

 

اکنون که در مورد بسیاری از مؤلفه‌های متفاوتی که یک برنامه درسی مدرسه خانگی را تشکیل می‌دهند، آموخته‌اید، می‌توانید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم‌تر است. ممکن است در یک برنامه درسی مدرسه خانگی به همه چیزهایی که می خواهید نرسید، اما اگر موارد غیرقابل مذاکره خود را یادداشت کنید، می توانید تصمیم بگیرید.

برای مثال، اگر می‌دانید چیزی با ساختار محدود و آزادی زیاد برای فرزندتان می‌خواهید، می‌توانید بلافاصله برنامه‌هایی را که سنتی‌تر هستند حذف کنید و در عوض روی برنامه‌هایی تمرکز کنید که به شما و فرزندتان اجازه می‌دهد بیرون بروید و دنیا را تجربه کنید.

در وهله اول به این فکر کنید که چرا تصمیم گرفتید آموزش خانگی را شروع کنید. این هدف می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام برنامه درسی ممکن است برای شما و سبک زندگی و اهداف خانواده شما بهترین باشد.

یکی دیگر از عواملی که باید در نظر گرفت و برای برخی از خانواده ها بسیار مهم است، این است که اگر فرزند شما دارای ناتوانی یادگیری است. بهترین نوع برنامه درسی در این مورد بر اساس ناتوانی فرزند شما متفاوت خواهد بود. یک معلم آموزش ویژه می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که ممکن است برای فرزندتان بهترین کار را انجام دهد، محدود کنید.

آموزش در خانه برای فرزندان شما می تواند یک تجربه فوق العاده باشد، به خصوص اگر برای پیدا کردن یک برنامه درسی که با ارزش ها و سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد، وقت بگذارید. برای تحقیق و آزمایش برنامه‌ها وقت بگذارید و فراموش نکنید که با فرزندانتان در مورد آنچه که دوست دارند در برنامه درسی ببینند صحبت کنید. اختیار دادن به کودکان در یادگیری می تواند به انگیزه بالاتر و در نتیجه نتایج یادگیری بهتر منجر شود.

 

 

 

 

 

How to Choose a Homeschool Curriculum

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *