جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

 چند نکته و ترفند انگیزشی برای مطالعه

دو دقیقه مطالعه میکنید، اینستاگرام را چک میکنید. دو دقیقه مطالعه میکنید، فیلم میبینید. دو دقیقه مطالعه میکنید، ایمیلتان را چک میکنید و ... . اگر این یک جلسه معمولی مطالعه شما به نظر می رسد، مطمئنا شما تنها نیستید و برای تقویت انگیزه خود به کمک نیاز دارید، به خصوص اگر امتحانی در راه دارید. شاید آمدن به رداک، شکل بعدی اهمال کاری شما باشد. اگر چنین است، حداقل در مسیر درستی هستید. قرار نیست هر استراتژی انگیزشی برای مطالعه برای همه کارساز باشد، اما چیزی وجود دارد که برای شما مفید است. ما فهرستی از ایده‌های انگیزه مطالعه را گردآوری کرده‌ایم تا در مواقعی که به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید. ایده های ما را در زیر مرور کنید و تعدادی از آنها را امتحان کنید. برخی در انزوا به خوبی کار می کنند، برخی به خوبی با یکدیگر ترکیب می شوند، برخی ممکن است امروز برای شما کار کنند اما فردا نه. قرار نیست هر استراتژی انگیزشی برای مطالعه برای همه کارساز باشد، اما چیزی وجود دارد که برای شما مفید است. ما فهرستی از ایده‌های انگیزه مطالعه را گردآوری کرده‌ایم تا در مواقعی که به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید. ایده های ما را در زیر مرور کنید و تعدادی از آنها را امتحان کنید. برخی در انزوا به خوبی کار می کنند، برخی به خوبی با یکدیگر ترکیب می شوند، برخی ممکن است امروز برای شما کار کنند اما فردا نه.

 چند نکته و ترفند انگیزشی برای مطالعه: دو دقیقه مطالعه میکنید، اینستاگرام را چک میکنید. دو دقیقه مطالعه میکنید، فیلم میبینید. دو دقیقه مطالعه میکنید، ایمیلتان را چک میکنید و … .

اگر این یک جلسه معمولی مطالعه شما به نظر می رسد، مطمئنا شما تنها نیستید و برای تقویت انگیزه خود به کمک نیاز دارید، به خصوص اگر امتحانی در راه دارید. شاید آمدن به رداک، شکل بعدی اهمال کاری شما باشد. اگر چنین است، حداقل در مسیر درستی هستید.

قرار نیست هر استراتژی انگیزشی برای مطالعه برای همه کارساز باشد، اما چیزی وجود دارد که برای شما مفید است. ما فهرستی از ایده‌های انگیزه مطالعه را گردآوری کرده‌ایم تا در مواقعی که به آن نیاز دارید از آن استفاده کنید.

ایده های ما را در زیر مرور کنید و تعدادی از آنها را امتحان کنید. برخی در انزوا به خوبی کار می کنند، برخی به خوبی با یکدیگر ترکیب می شوند، برخی ممکن است امروز برای شما کار کنند اما فردا نه.

 

از مسدود کننده های وب سایت و برنامه ها استفاده کنید.

این یک ابزار کلاسیک انگیزه مطالعه است زیرا به معنای واقعی کلمه هر چیزی را که حواس شما را پرت می کند از بین می برد، با فرض اینکه حواس پرتی شما دیجیتالی است. اگر فقط به کمی کمک برای کنترل خود نیاز دارید، اینها برای شما هستند. تعداد زیادی مسدود کننده برای تلفن و رایانه شما موجود است: Freedom یا AppBlock را امتحان کنید.

همه آنها تقریباً مشابه کار می کنند: هر وب سایت یا برنامه ای را که می خواهید مسدود کنند، برای مدت زمانی که می خواهید مسدود شوند، مسدود می کنند. اگر شبیه فردی که در ابتدای این مقاله توضیح داده شده است هستید، این می تواند برای شما بسیار خوب باشد. یک دقیقه وقت بگذارید و فکر کنید چه وب‌سایت‌ها یا برنامه‌هایی بیشتر وقت شما را میگیرند و آنها را در حین مطالعه مسدود کنید. اگر این بسیار دشوار به نظر می رسد، با زمان کوتاه شروع کنید و راه خود را ادامه دهید.

 

با استفاده از تکنیک پومودورو درس بخوانید.

تکنیک پومودورو بسیار ساده است:

  • 25 دقیقه مطالعه کنید
  • 5-10 دقیقه استراحت کنید
  • چرخه را 4 بار تکرار کنید
  • استراحت طولانی تری داشته باشید

البته، انواع مختلفی از این تکنیک وجود دارد، و ممکن است متوجه شوید که فواصل مطالعه کوتاه‌تر را دوست دارید، یا شاید فقط بتوانید این چرخه را سه بار تکرار کنید تا زمانی که به استراحت طولانی‌تری نیاز داشته باشید. مهم نیست که چگونه آن را برای خود سفارشی می کنید، وقتی می دانید پایان در پیش است و وقفه ای در راه است، مطالعه را برای مدت طولانی آسان تر می کند.

برای کمک به پیگیری زمان و اطمینان از اینکه دائماً ساعت را چک نمی کنید، یک تایمر برای جلسات مطالعه و استراحت خود تنظیم کنید. شما می توانید با بلند شدن و انجام کارهای فیزیکی که باعث پمپاژ خون شما می شود، از استراحت خود نهایت استفاده را ببرید. اگر از وقفه های خود برای تماشای 10 دقیقه یک برنامه تلویزیونی استفاده می کنید، احتمالاً انگیزه زیادی برای بازگشت به آن نخواهید داشت.

 

یک برنامه برای دادن جایزه به خودتان درست کنید.

چیزی را انتخاب کنید که واقعاً می‌خواهید: استراحتی برای دویدن، رفتن به سینما و غیره. شاید شما مقداری کیک بخرید اما فقط زمانی که یک ساعت مطالعه کردید به خودتان اجازه می دهید آنها را بخورید یا شاید تصمیم بگیرید برای دیدن یک فیلم جدید بروید، اما فقط زمانی می توانید بروید که سه ساعت مطالعه کرده باشید. شاید هر بار که به سؤالی به درستی پاسخ می‌دهید یا یک تمرینی را تکمیل می‌کنید، مقداری آب نبات برداشته و در دهانتان می‌ریزید. شاید شما میان‌وعده مورد علاقه‌تان را درست کنید، اما تصمیم بگیرید که از هم‌اکنون تا زمان امتحان، فقط می‌توانید این میان‌وعده را در حین مطالعه بخورید.

اگر واقعاً در تمرکز مشکل دارید، ایجاد پاداش کوچک مانند مثال خوردن آب نبات بعد از هر سؤال ممکن است در ابتدا خوب عمل کند.

برای اینکه واقعاً فشار بیاورید و خود را تشویق کنید که خوب انجام دهید، سعی کنید برای خود پاداشی ایجاد کنید که فقط در صورتی می توانید آن را دریافت کنید که در امتحان یا در کل ترم موفق شوید. مشارکت دادن والدینتان در این زمینه نیز می تواند مفید باشد. شاید اگر در امتحان نمره خوب بگیرید والدینتان شما را به رستوران مورد علاقه تان ببرند.

نکته اینجاست: برای اینکه یک سیستم پاداش موثر باشد، باید برای شما سفارشی شود. اگر می دانید که گرفتن 20 تقریبا غیرممکن است، برای گرفتن 20 جایزه تعیین نکنید. به طور مشابه، اگر خرید کردن را دوست ندارید یا اگر خرج کردن پول به شما استرس وارد می کند، با سفر به مرکز خرید به خودتان جایزه ندهید.

 چند نکته و ترفند انگیزشی برای مطالعه

روز خود را برنامه ریزی کنید.

زمانی که دبیرستان بودم، همیشه انگیزه ام برای انجام تکالیف و مطالعه در روزهایی که تمرین یا بازی داشتم، بیشتر بود. روزهایی که بعد از مدرسه هیچ کاری نداشتم، احساس می‌کردم زمان نامحدودی برای انجام همه کارها دارم، بنابراین به تعویق انداختن آن راحت‌تر بود.اغلب، هر چه وقت آزاد بیشتری داشته باشید، هدر دادن وقتتان آسان‌تر می‌شود. زمان خاصی در روز خود را برنامه ریزی کنید که برای مطالعه بنشینید – در واقع برنامه ریزی آن در تقویم باعث می شود کمتر آن را به تعویق بیندازید زیرا به یک کار مشخص تبدیل می شود که باید انجام شود.

 

از اهمال کاری به نفع خود استفاده کنید . (اهمال کاری ساختاریافته)

باور کنید یا نه، می توانید از اهمال کاری به نفع خود استفاده کنید. اهمال کاری ساختاریافته ابتدا توسط جان پری، استاد دانشگاه استنفورد ایجاد و توضیح داده شد.

اگر تمایل به به تعویق انداختن کارها دارید، احتمالاً کارهای آسان یا ساده انجام می دهید در حالی که کارهای سخت تر و بزرگتر را به تعویق می اندازید.  برای اینکه این تکنیک کار کند، باید به کارهایی فکر کنید که مهمتر یا دشوارتر از مطالعه هستند و آنها را در بالای لیست کارهای خود قرار دهید. سپس مطالعه ( کاری که مهم است ) به یک کار ساده تر تبدیل می شود و شما تمایل بیشتری به انجام آن دارید تا آن کار مهم تر را انجام ندهید.

 

مکان مناسب مطالعه خود را پیدا کنید.

مکانی را انتخاب کنید که کاملاً دوست دارید. شاید روی یک صندلی مورد علاقه یا به صورت درازکش در حیاط خانه تان!  شاید حتی یک فضای دنج در گوشه اتاق خواب خود ایجاد کنید. هر جا که هست، آن را محل مطالعه خود قرار دهید و فقط برای مطالعه از آن استفاده کنید. هر چه بیشتر دوست داشته باشید آنجا باشید، بهتر است. شما برای مطالعه انگیزه خواهید داشت تا بتوانید به مکان مورد علاقه خود بروید!

 

فقط شروع کن

بهانه ای نیست. فقط بنشینید و شروع به مطالعه کنید. اغلب، سخت ترین قسمت شروع است، بنابراین اگر به سادگی بنشینید و شروع کنید، ممکن است وارد یک سیکل شوید. اگر فکر می کنید این نکته ممکن است برای شما مفید باشد، به مطالعه بروید. به معنای واقعی کلمه در حال حاضر – خواندن این مقاله را متوقف کنید و به مطالعه بروید!

 

یک گروه برای مطالعه تشکیل دهید

اگر فردی اجتماعی هستید، مطالعه فردی می تواند دشوار باشد زیرا سکوت انفرادی را دوست ندارید. داشتن گروهی از افراد برای مطالعه می تواند انگیزه بخش باشد. گروه مطالعه شما حتی می‌تواند متشکل از والدین شما یا دوستی باشد که در کلاس شما نیستند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند و در حین مطالعه با شما همراهی کنند، اگر ساکت و تنها هستید.

شما همچنین می توانید استاد خود را در این مورد دعوت کنید. معلم‌ها واقعاً می‌خواهند کمک کنند، بنابراین اگر از آنها برای مطالعه کمک بخواهید، به احتمال زیاد نه نمی‌گویند. حضور استادتان به شما کمک می‌کند تا انگیزه‌تان را برای مطالعه واقعی ایجاد کنید، و شما از این امتیاز اضافی برخوردارید که از کمک یک متخصص در اتاق استفاده کنید. اگر مطالعه را به تعویق می اندازید زیرا مطالب گیج کننده و طاقت فرسا هستند، این استراتژی مطمئناً به شما کمک می کند.

 

به کتابخانه یا کافی شاپ بروید

وقتی به مطالعه می نشینید و متوجه می شوید که شبکه های اجتماعی را بررسی می کنید، به راحتی می توانید به خوشگذرانی بقیه حسادت کنید. همچنین به راحتی می توان فکر کرد که شما تنها فردی در جهان هستید که در حال حاضر تحصیل می کنید. در یک کافی شاپ یا کتابخانه، افراد زیادی را خواهید دید که بی سر و صدا مشغول مطالعه و کار هستند. دیدن الگوی رفتار خوب مطالعه توسط شخص دیگری دلگرم کننده است.

 

در موسیقی گم شوید

موسیقی مورد علاقه خود را (یا اگر اشعار حواس شما را پرت می کند، مقداری موسیقی بیکلام کلاسیک را پلی کنید) و اجازه دهید ضرب آهنگ موسیقی جلسه مطالعه شما را پرنشاط نگه دارد. گذاشتن هدفون به این امر نیز کمک می کند.

 

چند جمله ی افزایش انگیزه را مطالعه کنید و انرا در اتاق خود نصب کنید

جمله هایی را بیابید که به شما انگیزه برای مطالعه پیدا میدهد و در اتاق، پشت میز، محل مطالعه یا در دفترچه یادداشت خود نصب کنید.

 

یک فضای مطالعه تمیز ایجاد کنید

داشتن یک فضای تمیز و منظم به ذهن شما کمک می کند تا روشن و منظم باشد. ممکن است عجیب یا احمقانه به نظر برسد، اما ممکن است متوجه شوید که وقتی درهم و برهمی را پاک می کنید، می توانید واضح تر فکر کنید. اگر نیاز به استراحت دارید یا می خواهید چند دقیقه دیگر کار را به تعویق بیندازید، فضای کاری خود را تمیز کنید. وقتی فضای شما به هم ریخته است، ذهن شما ناخودآگاه در حال یادداشت ذهنی از هر چیز دیگری است که باید انجام دهید و آنچه را که باید تمیز کنید. گاهی اوقات، حتی نمی‌دانم که چقدر فضای کارم شلوغ است تا زمانی که آن را تمیز نکنم و ناگهان بتوانم واضح‌تر فکر کنم.

تمیز کردن فضای کاری می تواند به معنای تمیز کردن یادداشت های شما نیز باشد. اگر یادداشت‌های نامرتب گرفته‌اید و همه چیز سازمان‌دهی نشده و خواندن آن سخت است، برای تایپ یا بازنویسی یادداشت‌های خود کمی زمان بگذارید، و آنرا درست کنید.

 

چرایی درس خواندن خود را یادآوری کنید

به این فکر کنید که چرا باید درس بخوانید و چرا می خواهید در دوره خود موفق شوید. آیا برای فارغ التحصیلی نیاز به قبولی دارید؟ آیا این دوره در زمینه ای است که شما به دنبال آن هستید؟ آیا مطالب را با وجود سختی دوست دارید؟ آیا می خواهید باعث افتخار خانواده خود شوید؟ آیا می خواهید به خودتان ثابت کنید که می توانید این کار را انجام دهید؟

دلیل شما هر چه باشد، هر بار که حوصله درس خواندن ندارید به آن بازگردید. نصب کردن این مطلب در جایی که اغلب آن را می بینید می تواند کمک کند.

 

چند استراتژی را امتحان کنید

با راهبردها و نکات بسیار، حداقل یکی وجود دارد که برای شما مفید باشد. چند مورد را آزمایش کنید و ببینید که آیا تفاوتی ایجاد می کنند یا خیر، و به یاد داشته باشید که بسیاری از این استراتژی ها به خوبی با هم کار می کنند. مطالعه کار سختی است و معمولاً سرگرم‌کننده نیست، اما این تکنیک‌های انگیزش مطالعه می‌تواند به شما کمک کند به آن دست پیدا کنید و حتی آن را قابل تحمل‌تر کنید.

 

..

 

..

16 Study Motivation Tips, Tricks, and Hacks

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *