سوال دانش آموز: برای کاهش بی دقتی باید چه کارکنیم؟
اشتباهات کاملا طبیعی است! برنامه ریزی بیش از حد، بی نظمی و استرس، همگی می توانند ذهن متزلزل را به بیراهه بکشانند. خوشبختانه برای شما، ما نکات زیادی را جمع آوری کرده ایم که به شما کمک می کند تا اشتباهات خود را باز کنید و از آنها درس بگیرید تا بتوانید در آینده از انجام آنها دست بردارید.
چگونه از بی دقتی جلوگیری کنیم؟
1.بفهمید که چرا اشتباه کردید.
به لحظه ی اشتباه فکر کنید تا علت آن را مشخص کنید. اگر می دانید چرا این اشتباه رخ داده است، می توانید مشکل را اصلاح کنید تا احتمال تکرار آن کمتر شود. این کار نیاز به کار ذهنی سختی دارد، اما بخشی از فرآیند یادگیری، از اشتباهات است.
به عنوان مثال، فرض کنید چندین اشتباه ساده در اثر بی دقتی در تکالیف ریاضی خود مرتکب شده اید. با نگاه کردن به گذشته، ممکن است متوجه شوید که برای اتمام تکالیف خود عجله داشتید، زیرا برنامه ای وجود داشت که می خواستید از تلویزیون تماشا کنید. عجله در انجام تکالیف دلیل احتمالی اشتباهات شماست.
به خود یادآوری کنید که شکست چیز بدی نیست. اشتباهات به شما کمک می کند رشد کنید و در کاری که انجام می دهید بهتر شوید.
2.الگوهای دارای اشتباه را دنبال کنید.
به دنبال الگوها (patterns) باشید تا بتوانید مسائلی را که باید به آنها رسیدگی کنید اولویت بندی کنید. سعی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید. هیچ کس کامل نیست و اشتباهات بخشی عادی از زندگی هستند. با این حالاگر بتوانید الگوی اشتباهات خود را شناسایی کنید، می توانید چرخه ی اشتباهات را بشکنید.
به عنوان مثال، اگر بعد از یک ساعت کار متوجه شدید که اشتباهات بیشتری مرتکب می شوید، ممکن است وقت های استراحت کوتاه بسازید تا آنقدر طولانی کار نکنید. استراحت کمک می کند ذهن شما شاداب بماند و تمرکز را آسان تر میکند.
3.برای کارها آماده شوید.
قبل از شروع کاری همه چیزهایی را که نیاز دارید جمع آوری کنید. اگر همه چیزهایی را که نیاز دارید نزدیک داشته باشید، کمتر اشتباه خواهید کرد. چند دقیقه وقت بگذارید تا ابزار یا مواد خود را از قبل جمع کنید. هنگامی که شروع به کار کردید، میتوانید به جای اینکه مجبور شوید توقف کنید و به دنبال چیزی که به آن نیاز دارید بگردید، میتوانید روی کار یا تکلیف خود تمرکز کنید.
مثلا برای حل تکالیف ریاضی، تمام وسیله هایی که فکر میکنید در طول حل تکلیف به آن نیاز پیدا میکنید را دم دستتان بگذارید. از خط کش گرفته تا پاک کن که اگر در اواسط تمرین به آنها نیاز پیدا کردید، در کارتان وقفه نیوفتد.
4.سرعت خود در انجام تکالیف کم کنید.
به خودتان زمان کافی بدهید تا مجبور نباشید عجله کنید. اگر کاری را به لحظه آخر بسپارید، برای انجام آن تحت فشار خواهید بود. استرس و تنش ناشی از آن فشار منجر به اشتباه می شود.
5.برای بررسی مجدد زمان بگذارید.
کارهایی را که انجام داده اید مرور کنید تا بتوانید اشتباهاتی را که ممکن است مرتکب شده اید را اصلاح کنید. مهم نیست یک کار در خانه، یک تکلیف یا یک پروژه کاری باشد، همیشه وقتی فکر می کنید کارتان تمام شده است، کارتان را مرور کنید. این به شما این فرصت را می دهد که هر اشتباهی را تشخیص دهید و قبل از اینکه باعث مشکلات بزرگتر شود آنها را برطرف کنید.
برای مثال، اگر در حال نوشتن یک گزارش هستید، زمان بگذارید تا آن را با دقت مرور کنید و هرگونه اشتباه تایپی یا گرامری را تصحیح کنید. همچنین ممکن است از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید که به آن نگاه کند. یک سری چشم های تازه می تواند اشتباهی را که ممکن است از دست بدهید را تشخیص دهد.
6.در لحظه بمانید.
اغلب متوجه شده اید که بسیاری از این اشتباهات بی دقتی به گذشته برمیگردند. برای حل این مشکل، ذهن خود را به حال معطوف کنید. این کار ممکن است به تمرین نیاز داشته باشد ولی برای افزایش دقت نیاز به آن دارید.
برای کمک به حضور بیشتر خود در لحظه، مراقبه کوتاهی را امتحان کنید که در آن تمام توجه خود را به مدت 1 دقیقه روی تمام حواس خود متمرکز کنید. چه چیزی را می بینید، می شنوید، می چشید، بو می کنید و احساس می کنید؟ هر زمان که احساس کردید ذهنتان در حال منحرف شدن است، این کار را انجام دهید تا آن را به محیط اطراف خود بازگردانید.
7.کارهای مختلف را همزمان با هم انجام ندهید.
اگر فقط یک کار را در لحظه انجام بدهید، اشتباهات کمتری خواهید داشت. ممکن است به نظر برسد که کارهای زیادی انجام می دهید، اما اگر تمام توجه خود را در یک زمان به یک کار معطوف کنید، با اشتباهات کمتر، کارهای بیشتری انجام خواهید داد و بدین ترتیب نیازی به بازبینی و تصحیح کار خود ندارید.
تنها کارهایی که میتوانید همزمان انجام دهید، کارهایی هستند که نیازی به فکر کردن ندارند. به عنوان مثال، میتوانید در حین شستن لباسها موزیک یا پادکست گوش بدهید. زیرا شستن لباس ها نیازی به فکر کردن عمیق ندارد.
8.چک لیست ها و لیست کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید.
از لیست برنامه ریزی برای خلاص شدن از بهم ریختگی ذهنی استفاده کنید. اگر سعی میکنید دهها چیز را به خاطر بسپارید، ذهن شما بر روی کاری که در دست دارید تمرکز نمیکند و این احتمال اشتباه و خطا را بالا میبرد. عادت کنید که کارهایی که باید انجام بدهید را یادداشت کنید، با این کار، ذهن خود را برای تمرکز بیشتر، آزاد خواهید کرد.
9.هر روز وظایف خود را اولویت بندی کنید.
کارهای مهم و پیچیده را زمانی انجام دهید که ذهنتان پرانرژِی تر است. به کارهایی که هر روز باید انجام دهید نگاه کنید و آنها را به ترتیب اولویت قرار دهید. این می تواند به معنای کارهایی باشد که انجام آنها برای شما مهم تر است یا ممکن است کارهایی باشد که انجام آنها برای شما دشوارتر است. اگر در زمانی که بیشترین انرژی را دارید آنها را انجام دهید، احتمال اشتباه کمتری خواهید داشت.
به عنوان مثال، اگر برای برقراری تماس تلفنی مشکل دارید و 2 تماس تلفنی دارید که باید انجام دهید، سعی کنید آنها را اول صبح انجام دهید و خیال خود را راحت کنید.
سطح انرژی خود را در زمانهای مختلف روز بررسی کنید و یک گزارش ثبت کنید تا بتوانید بفهمید چه زمانی بیشترین انرژی را دارید. کارهای پیچیده را در آن مواقع انجام دهید تا خطر اشتباه را کاهش دهید.
10.برای کارهای مهم از یک تقویم استفاده کنید.
هر کاری را که باید در یک تاریخ و زمان مشخص انجام شود برنامه ریزی کنید. نگه داشتن یک تقویم کوچک جیبی، راه خوبی است برای اطمینان از اینکه می دانید هر روز چه کاری باید انجام دهید و کجا باید باشید است. همچنین شما را از فراموش کردن وقایع و تعهداتی که باید انجام دهید، باز می دارد.
میتوانید با استفاده از خودکار رنگی متفاوتی، روزهای مهم را روی تقویم علامت بزنید و یا حتی میتوانید از تقویم دیجیتالی که بر روی گوشی یا کامپیوتر شما نصب میشود، استفاده کنید.
..
..