Warning: Undefined array key 0 in /home/rsmos98/domains/redac.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 255
Warning: Undefined array key 1 in /home/rsmos98/domains/redac.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 256
Warning: Undefined array key 2 in /home/rsmos98/domains/redac.ir/public_html/wp-content/plugins/wp-parsidate/includes/fixes-permalinks.php on line 257
یکى از مسائل مهم و ضرورى براى مشاوران، آگاهى از فنون اتاق مشاوره و یادگیرى آنها میباشد. تنوع مشکلات و روحیات مراجعان به قدرى است که مشاور هرچه با فنون بیشترى آشنا باشد و تجربه افزونترى در به کارگیرى آنها کسب کند، باز هم از یادگیرى فنون جدید بى نیاز نخواهد بود.
فنون اتاق مشاوره
1. گوش کردن
بین شنیدن و گوش کردن تفاوت وجود دارد. به گفته پروفسور جان دریکفورد شنیدن کلمهای است که برای توصیف آن بخش از فرایندهای حسی بکار میرود که از طریق آن، تحریکهای شنیداری توسط ساختار گوش دریافت شده و به مغز منتقل میشود. امّا از سوی دیگر، گوش کردن به فعالیت روان شناختی پیچیدهتری اشاره دارد که درک و تعبیر و تفسیر اهمیت یک تجربه حسی را شامل میشود. به عبارت دیگر، من میتوانم صحبتهای فرد دیگر را بشنوم بدون اینکه واقعاً به او گوش دهم. نوجوانی در این زمینه میگفت: « دوستانم به آنچه میگویم گوش میدهند امّا والدینم، صحبت مرا فقط میشنوند.»
گوش دادن مهمترین فنی است که مشاور باید در مشاوره بکار بندد. ایجاد ارتباط بین مراجع و مشاور هسته اصلی مشاوره محسوب میشود. محدودیت پیام کلامی در اینست که برخی احساسات و عواطف انسان به صراحت در قالب کلمات قابل بیان نیستند.
2. مهارتهای توجه
توجه کردن به معنای اختصاص توجه جسمی به فرد دیگر است. گاهی اوقات توجه کردن را اینگونه تعریف میکنند: توجه به معنای گوش کردن با تمام بدن میباشد. توجه کردن، ارتباطی غیر کلامی است که نشان میدهد شما به فرد در حال صحبت، دقیقآ گوش میدهید. مهارتهای توجه کردن شامل حالت درگیر بودن، تحرک جسمانی مناسب، تماس چشمی و محیط غیر مزاحم است.
3. مهارتهای انعکاسی
مهارتهای گوش کردن انعکاسی به چهار نوع تقسیم میشود. توضیح، انعکاس احساسات، انعکاس معانی، و انعکاسهای تلخیصی. هنر خوب شنیدن، شامل توانایی پاسخ انعکاسی است. در پاسخ انعکاسی «شنونده احساس و یا مفهوم چیزی را که گوینده با او در میان گذارده است را بیان میکند و این کار را به گونهای انجام میدهد که نشان دهنده درک و فهم و پذیرش وی باشد.»
-
انواع مهارت های انعکاسی در اتاق مشاوره
1- توضیح :
توضیح، پاسخی خلاصه و کوتاه به گوینده است که اصل منظور او را از زبان شنونده بیان میکند. قسمتهای خط کشیده شده اجزای اصلی یک توضیح کارآمد را مشخص میکند.
یک توضیح اثربخش دارای ویژگیهای زیر است: 1ـ یک توضیح خوب کوتاه و موجز میباشد. وقتی توضیح شنونده مختصر و مفید نباشد و حالت طولانی را داشته باشد آنگاه جریان فکر گوینده منحرف میشود. 2- توضیح اثربخش فقط اصل پیام گوینده را منعکس میسازد. از جزئیات زائد که مانع تداوم بسیاری از گفتگوها به شمار میآید، صرفنظر مینماید و بر اصل موضوع متمرکز میشود. 3ـ از ویژگیهای دیگر توضیح آن است که متمرکز بر محتوای پیام گوینده و نشأت گرفته از حقایق و ایدههای او است، نه هیجانها و احساسات فرستنده.
2ـ انعکاس احساسات :
منظور از انعکاس احساسات این است که هیجانها و احساسات مطرح شده توسط گوینده با جملههای کوتاه به خود او برگردانده شود.
3ـ انعکاس معانی :
زمانی که احساسات و حقایق در پاسخی کوتاه به یکدیگر پیوند میخورند، انعکاس معنا حاصل میآید.
4ـ انعکاس تلخیص :
انعکاس خلاصه، تکرار مختصر و کوتاه موضوعات اصلی و احساساتی است که گوینده در بخشی طولانی از گفتگو مطرح کرده است و در نتیجه، آن را نمیتوان توسط یکی از مهارتهای مطرح شده منعکس نمود. با کمک این مهارت محتوای شناختی و عاطفی ارتباط کلامی و غیر کلامی بگونه خلاصه مطرح میگردد. انعکاس خلاصه به گوینده کمک میکند تک تک نکتههایی که بیان کرده است را مانند اجزای یک پازل در کنار هم بچیند تا به بینش برسد. انعکاس خلاصه، به گوینده کمک میکند که خود را به شکلی واضحتر درک کند.
4. مواجهه (رودررویی)
در مواجهه سازی که توسط شنونده صورت میگیرد، اغلب از قالب «تو از یک طرف…. را میگویی، احساس میکنی، انجام میدهی» استفاده میشود. «مثال : از یک طرف میگویی هیجانزدهای و از طرف دیگر، قوز کردهای و صدایت به شکلی است که انگار سرحال نیستی.»
5. طرح سؤالات
اگر مشاور به آنچه که مراجع میگوید گوش کند و مهارتهایی که فرا گرفته است بکار نبرد و با مهارت تمام، محتوا و احساسات مراجع را از آنچه که گفته است به خود او باز گرداند، بیشتر اطلاعات بدون اینکه لازم باشد مشاور سؤالی طرح کند به دست خواهد آمد. ولی اگر در جلسات مشاوره، مشاور سؤالات زیادی را طرح نماید، مشاوره بیشتر شبیه بازپرسی خواهد شد و مراجع آزادی چندانی نخواهد داشت و در حقیقت فرصت سخن گفتن از وی سلب خواهد شد.
در نتیجه بجای اینکه مراجع از طریق بیان مشکل خود جلسه را هدایت کند. مشاور که نقش شنونده را دارا میباشد جلسه را هدایت خواهد نمود لذا مشکل مراجع تحت این شرایط بخوبی مطرح نخواهد شد در نتیجه بحث جلسه کلا منحرف میشود. مشکل دیگر در رابطه با طرح سؤالات زیاد این است که مراجع به سرعت فرا میگیرد که میباید منتظر سؤالات بعدی مشاور باشد و صبر کند تا مشاور به طرح سؤال دیگری بپردازد. بجای اینکه در مورد آنچه که برای او اهمیت دارد فکر کند.
6.سازمان دادن
سازمان در جلسه مشاوره از ابهام و درماندگی مراجع و مشاور میکاهد. اگر محدودیتی برای جلسه مشاوره تعیین میشود باید به طور کامل و دقیق در آغاز جلسه مشاوره تعیین و توصیف گردد. به عقیده کوران اگر در جلسه مشاوره سازمان وجود نداشته باشد اولاً قبول مسئولیت مراجع در جلسات مشاوره به حداقل میرسد. ثانیاً به علّت مشخص نبودن وظایف مشاور و مراجع، ابهام و بلاتکلیفی به وجود میآید و ترس و ناامنی مراجع افزایش مییابد و رابطه حسنه مشاورهای مختل میشود. ثالثاً بر اثر نامشخص بودن هدف و روش کار، مقاومت مراجع افزایش مییابد و مشاوره به صورت پراکندهگویی در میآید. تعیین نوع سازمان و چگونگی اجرای آن بر عهده مشاور است.
7. رهبری
رهبری جلسه مشاوره عبارت از اینست که مشاور تا چه حدی میکوشد مراجع را به دنبال خود بکشاند و اداره جلسه را بر عهده گیرد و نیز به چه میزان افکار مشاور، مطالب مطرح شده در جلسه را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
برای آنکه رهبری جلسه مشاوره به طور مفید و مؤثر انجام گیرد باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد: 1ـ مشاور در هنگام اجرای رهبری لازم است به توانایی و میزان پذیرش مراجع توجه کند. 2ـ مشاور باید بتواند در جلسه مشاوره در زمان مناسب از کلمات رهبری کننده به طریق درستی که به موضوع نیز مربوط میشود استفاده کند. مشاور همچنین میتواند از طریق روشهای متعددی جلسه مشاوره را هدایت کند. روش مناسب رهبری، با توجه به موقعیت مشاوره و دیدگاه مشاور نسبت به ماهیت انسان، تعیین و اجرا میگردد. روش های رهبری جلسه مشاوره کلاً به سه روش تقسیم میشوند: 1ـ روش مستقیم 2ـ غیر مستقیم 3ـ انتخابی.
8. تشویق
تشویق در جلسه مشاوره مجموعه فعالیتهایی است که مراجع را به ادامه کارش ترغیب میکند و او را در مسیر پیشرفت و بهبود قرار میدهد و تشویق نوعی پاداش است که برای تقویت رفتار مطلوب و ادامه آن به مراجع ارائه میشود.
9. سکوت
یکی از مواردی که در جلسات مشاوره اتفاق میافتد و مشاور باید نحوه برخورد صحیح با آنرا بداند، سکوت مراجع است.
برای پی بردن به ارزش و اهمیت سکوت باید لحظه وقوع و زمان آن مورد مطالعه قرار گیرد، سکوت در جلسه مشاوره علل متعددی دارد. به نظر برامرو شوستروم مشاور باید حتیالامکان مسئولیت شکستن سکوت را به مراجع واگذار کند زیرا در این حالت دنیای درون و رشته افکارش بر هم نخواهد خورد.
مشاور قبل از اقدام به شکستن سکوت باید به علل پیدایش آن پی ببرد. علل سکوت:1) مراجع و مشاور حرفی برای گفتن ندارند.2) سکوت ممکن است بر اثر خشم و خلوت مراجع نسبت به مشاور یا مقاومت او در برابر گفتار مشاور بوجود آید.3) سکوت بر اثر احساس دردناک و ناراحت کننده در مراجع4) گاهی مراجع ساکت میماند تا مشاور حرف بزند.5) گاهی سکوت مراجع بر اثر خستگی حاصل از فعالیت و مشارکت بیش از حد است.6) گاهی تفکر و تأمل مراجع در باره موضوع مطرح شده سکوت را موجب میگردد. اگر سکوت طولانی باشد معمولاً بیش از دو دقیقه باید سکوت مراجع را شکست.
10. مقاومت
مقاومت عبارت از ایستادگی و سرسختی مراجع در جلسه مشاوره است که مانع پیشرفت جلسه مشاوره بسوی اهداف تعیین شده میشود. شرمن نوع مقاومت مراجع و خصوصیات آن را در جلسه مشاوره به سه نوع تقسیم میکند. 1. مقاومت کامل: مراجع در این نوع مقاومت، نحوه مشاوره، عقاید مشاور و خود مشاور را قبول ندارد. 2. مقاومت نسبی: در این حالت، مقاومت مراجع، تا حدی پوشیده است و مراجع عقاید و پیشنهادهای مشاور را به طور ضمنی تکذیب میکند. 3. بیمیلی: در این حالت مقاومت مراجع نسبتاً کم است و مراجع در جلسه مشاوره ابتکار چندانی از خود بروز نمیدهد.
.
.
.
.
.