جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

اختلال وسواس فکری عملی OCD

OCD یک اختلال اضطرابی است و یکی از چندین بیماری است که شامل افکار وسواسی و رفتار اجباری می باشد. داشتن OCD می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی و آرامش افراد تأثیر بگذارد.

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک بیماری روانی است که شامل افکار ناراحت کننده و وسواس گونه است و اعمال جسمی یا ذهنی تکراری و اجباری دارد.دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال در یک چرخه‌ی استرس‌زا از این افکار، اضطراب و عادت‌ها گرفتار می‎‌شوند.

تشخیص وسواس فکری-عملی در دانش‌آموزان آسان نیست. ممکن است دانش‌آموزان نگرانی‌ها و اضطراب خود را مخفی نگه دارند. ممکن است سعی کنند اعمال وسواس‌گونه‌ی خود را به نحوی انجام دهند که دیگران متوجه آن‌ها نشوند. اما معلم‌ها احتمالاً متوجه می‌شوند که دانش‌آموزی تحت فشار، مضطرب یا مشغول به نظر می‎رسد. یا ممکن است متوجه رفتارهایی شوند که می‌تواند نشانه‌ای از افکار وسواسی اختلال OCD باشد.

تقریباً ۲٪ از افراد جامعه مبتلا به OCD هستند. تقریباً در نیمی از افراد، علائم در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شوند و این مشکل به ندرت پس از ۴۰ سالگی اتفاق می افتد.

OCD یک اختلال اضطرابی است و یکی از چندین بیماری است که شامل افکار وسواسی و رفتار اجباری می باشد. داشتن OCD می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی و آرامش افراد تأثیر بگذارد.

 اختلال وسواس فکری عملی OCD

علایم فرد مبتلا به اختلال وسواسی اجباری

  1. فرد دارای افکار ، تصاویر یا اعمالی است که احساس می کند قادر به کنترل آنها نیست.
  2. فرد نمی خواهد این افکار و احساسات سرزده را داشته باشد.
  3. فرد به شدت از وسواسی که دارد ناراحت است و ترس ، انزجار ، شک یا اعتقاد به این است که کارها باید به روش خاصی انجام شود او را آزار می دهد.
  4. وقت زیادی را صرف تمرکز بر روی این وسواس ها می کند و مجبور به انجام اجباری اعمالی می شود ، که این امر باعث اختلال در فعالیت های شخصی ، اجتماعی و شغلی او خواهد شد.

 

علایم در بین دانش آموزان در مدرسه

در مدرسه، دانش‌آموزان مبتلا به OCD ممکن است:

  • یک سوال را بارها بپرسند یا برای اطمینان خاطر خواهان تکرار مطالب باشند
  • تکالیف و تمرین‌های مدرسه را پاک کنند، دوباره بنویسند یا دوباره انجام دهند
  • مطالب را دوباره بخوانند یا بارها از نو شروع کنند
  • در خواندن مطالب با صدای بلند مشکل داشته باشند
  • برخی از تمرین‌ها یا تکالیف را نادیده بگیرند (به دلیل نگرانی یا ترس در مورد اعداد خاص)
  • به روشی غیرمعمول یا چند بار مشخص به چیزها ضربه بزنند، قدم بردارند یا اشیاء را لمس کنند
  • بارها یک کوله پشتی، کمد یا میز را چک کنند، دوباره چک کنند، دوباره همه‌چیز را بچینند
  • به دلیل شستن مکرر، دست‌هایشان ترک خورده باشد
  • بیش از حد نیاز چیزها را بشویند یا تمیز کنند
  • در انتخاب مشکل داشته باشند و اغلب بگویند «نمی‌دانم»
  • برای تکمیل کار خود زمان زیادی صرف کنند

 

نشانه های اختلال وسواسی اجباری در کودکان

اولین علائم OCD اغلب در سنین بلوغ ظاهر می شود ، اما گاهی اوقات در کودکی ظاهر می شوند.

عوارض این بیماری در کودکان شامل موارد زیر می باشد :

1.عزت نفس پایین

2.عدم توانایی رعایت روال عادی زندگی

3.مشکل در تکمیل تکالیف مدرسه

4.بیماری جسمی ، ناشی از استرس

5.مشکل در شکل گیری یا حفظ دوستی و سایر روابط

هنگامی که OCD از کودکی شروع می شود ، ممکن است در مردان بیشتر از زنان باشد. با این حال ، در بزرگسالی ، مردان و زنان با میزان برابر دچار مشکل میشوند.

 

علل اختلال وسواس فکری عملی اجباری در کودکان 

کارشناسان دقیقا نمی دانند که چه عواملی باعث وسواس می شود ، اما نظریه های مختلفی وجود دارد. عوامل ژنتیکی ، عصبی ، رفتاری ، شناختی و محیطی ممکن است در این امر موثر باشند.

 

راهنمای معلمین برای کمک به دانش‌آموزان مبتلا به اوسی‌دی

معلم‌ها می‌توانند برای کمک کردن به دانش‌آموزان مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی، این روش‌ها را نیز به کار بگیرند:

1. پیدا کردن مکان مناسب برای نشستن کودک در کلاس

2. عفو کردن کودک از انجام کارهای کلاسی

3. در جریان گذاشتن والدین

اختلال وسواس فکری عملی OCD Redac

نتیجه گیری

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD) یک اختلال شایع است که باعث می‌شود فرد مبتلا به صورت جبری دچار وسواس‌های فکری و عملی بشود. وسواس فکری به افکاری گفته می‌شود که ناخواسته وارد ذهن فرد می‌شوند و او را با میزان زیادی از اضطراب و پریشانی مواجه می‌کنند. وسواس عملی یا رفتارهای تشریفاتی نیز به اعمالی گفته می‌شود که فرد برای ساکت شدن و یا حداقل کمتر شدن شدت افکار خود انجام می‌دهد.

اختلال او.سی.دی کودکان را نیز درگیر می‌کند و می‌تواند عملکرد آن‌ها را به طور چشم‌گیری تحت‌تأثیر خود قرار بدهد. ضروری است که والدین و معلم‌ها در صورت مشاهده‌ی علائم مربوط به این بیماری، برای جلوگیری از حادتر شدن آن به متخصصین روان‌درمانگر مراجعه کنند. به یاد داشته باشید که اکثریت اختلال‌های روحی روانی، اگر در کودکی تحت درمان قرار نگیرند، در بزرگسالی شدیدتر و حادتر می‌شوند.

.

.

.

.

.

منابع : تراز     صفیر آرامش

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *