جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

اختلالات موثر بر تحصیل‌(اضطراب‌ و‌ استرس)

علاوه بر این، اضطراب  و استرس به مرور زمان، می تواند مشکلات جسمی برای دانش آموزان مضطرب به بار بیاورد. از آنجایی که این نوع اضطراب و استرس عمدی نیست و به صورت کاملا ناخودآگاه بروز می کند، صرفا دعوت کردن دانش آموز به آرامش داشتن تاثیری نخواهد داشت.

اختلالات موثر بر تحصیل‌: اضطراب و استرس، یکی از مشکلاتی است که در درصد قابل توجهی از دانش آموزان وجود دارد و متاسفانه تاثیرات مخربی بر عملکرد دانش آموزان در مدرسه و حتی در خانه دارد. نتیجه این اضطراب و استرس مانند سایر ناتوانی های یادگیری، کاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش آموزان خواهد بود.

علاوه بر این، اضطراب  و استرس به مرور زمان، می تواند مشکلات جسمی برای دانش آموزان مضطرب به بار بیاورد. از آنجایی که این نوع اضطراب و استرس عمدی نیست و به صورت کاملا ناخودآگاه بروز می کند، صرفا دعوت کردن دانش آموز به آرامش داشتن تاثیری نخواهد داشت.

اما با تمرین هایی که دانش آموزان می توانند انجام دهند و همچنین همکاری و همراهی والدین و معلمان می توان این اضطراب و استرس را کنترل کرد. در این مقاله نکاتی را برای معلمان، والدین و دانش آموزان مضطرب بیان کرده ایم تا از این طریق دانش آموزان بتوانند با کمک معلم و والدینشان اضطراب و استرس خود را کنترل کنند.اختلالات موثر بر تحصیل‌

تعریف استرس ( اضطراب ) | در دانش آموزان

بیش از 300 تعریف درباره استرس وجود داره که به چند نمونه از اون ها اشاره می کنیم.

تعریف استرس از دیدگاه فروید : زیگموند فروید هسته مرکزی حالات نوروتیک را استرس می داند. در مکتب فروید اضطراب یک ترس درونی شده است؛ ترس از اینکه مبادا تجارب دردآور گذشته یادآوری شوند. تجاربی که با تنبیه و ممانعت از ارضای کشش های غریزی همراه بوده اند.

تعریف استرس از دیدگاه آدلر : استرس یک خصوصیت فوق العاده گسترده و همه گیر است و از همان روزهای اول کودکی تا سن پیری با کودک همراه است. اضطراب زندگی فرد را تا حد زیادی تلخ می کند و او را از تمام تماس های انسانی باز می دارد و امید او را به ایجاد یک زندگی آرام نابود می کند.

  • تعریف استرس از دیدگاه هورنای : کارن هورنای ، روانکاور آلمانی پیرو مکتب فروید ، مفهوم اضطراب را با نیازهای نابهنجار که محصول تجارب گذشته فرد است پیوند داده است.
  • تعریف استرس از دیدگاه یونگ : کارل گوستاو یونگ ، فیلسوف و روانپزشک سوئیسی، استرس را در مقوله عوامل ناخودآگاه شخصی و جمعی قرار داده است.
  • تعریف استرس از دیدگاه پرز : استرس فاصله و شکاف میان حال و آینده است. انسان بدان دلیل دچار استرس و مضطرب می شود که وضعیت موجود را رها می کند و درباره آینده و نقش های اجتماعی که ایفا خواهد نمود، به تفکر می پردازد.
  • تعریف استرس از دیدگاه گلاسر : رفتار غیر مسئولانه باعث بروز اضطراب و ناراحتی روانی می شود.

توصیه هایی به معلمان برای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان:

اضطراب و استرس در کودک و دانش آموز بیشتر در محیط کلاس و در حضور معلم اتفاق می افتد. بنابراین به نظر می رسد که معلمان بتوانند نقش کلیدی در کنترل و کاهش اضطراب و استرس آن ها ایفا کنند. در این بخش از مقاله توصیه هایی برای معلمان مطرح شده است تا بتوانند به کم کردن اضطراب و استرس دانش آموزشان کمک کنند.

 

  • ارائه حمایت های عاطفی برای کاهش اضطراب و استرس دانش آموز

حمایت های عاطفی به دانش آموزانی که اضطراب و استرس دارند می تواند بسیار مفید واقع شود. برای این منظور می توانید به دانش آموز اجازه دهید که یک وسیله آرامش بخش یا به عنوان مثال عکس خانوادگی خود را به همراه داشته باشد و یا به دانش آموزی که اضطراب جدایی دارد اجازه دهید که در زمان های استراحت با والدینش دیدار داشته باشد.

اختلالات موثر بر تحصیل (بیش‌فعالی)

 

  • بیان واضح تکالیف و دستورالعمل ها به دانش آموز برای کاهش اضطراب و استرس

یکی از علت های اضطراب و استرس دانش آموزان، متوجه نشدن تکالیفی است که معلم از او انتظار دارد. از این رو اهمیت دارد که انتظاراتتان را واضح بیان کنید و مطمئن شوید که دانش آموز متوجه خواسته تان شده است.

علاوه بر این بهتر است تکالیف را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید، یک مشق شب زیاد، به همراه آمادگی برای امتحان فردا، منجر به اضطراب و استرس بیشتر دانش آموز می شود. حتی می توانید انتظارات خود را بعد از هر جلسه به صورت کتبی در اختیار دانش آموز قرار دهید.

  • معاف کردن دانش آموز از صحبت کردن در حضور دیگران برای کاهش اضطراب و استرس

دانش آموزانی که دچار اضطراب و استرس هستند با قرار گرفتن در حضور دیگران و صحبت کردن در جمع، استرس و اضطرابشان چندین برابر می شود.  با توجه به این نکته بهتر است از دانش آموزی که اضطراب و استرس دارد، امتحان شفاهی گرفته نشود و تا حد امکان او را از انجام هر فعالیتی که منوط به قرار گرفتن در مقابل دیگر همکلاسی ها و صحبت کردن با صدای بلند است، معاف کنید.

 

  • تنظیم کلاس به منظور کاهش اضطراب و استرس دانش آموزان

موقعیت کلاس درس و صندلی دانش آموز مضطرب می تواند باعث تشدید اضطراب و استرس در او شود. بنابراین بهتر است که صندلی دانش آموز مضطرب در جایی از کلاس قرار بگیرد که او احساس راحتی بیشتری می کند، به عنوان مثال نزدیک درب، کنار پنجره، نزدیک معلم یا نزدیک یک دوست.

 

توصیه هایی به والدین برای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان:

هنگامی که هدف کاهش اضطراب کودکان و دانش آموز باشد، بسیار مهم است که همه افرادی که با او سر وکار دارند. دست به دست هم داده و با همکاری یکدیگر مشکل را برطرف کنند. قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اضطراب و استرس فرزندتان به دلیل ضعف تربیتی شما نیست و با رعایت نکات زیر می توانید به او کمک کنید.

  • به احساسات فرزند خود توجه کنید.
  • از فرزندتان درباره نگرانی هایش سوال کنید و به او اطمینان دهید که در کنارش هستید و با کمک هم اوضاع را بهتر می کنید.
  • با فرزند مضطرب خود درباره راه های کاهش اضطراب و استرس صحبت کنید که می توانند شامل ورزش، گوش دادن به موسیقی و غیره می شود.
  • دستاوردهای کوچک او را ستایش کنید و از کمال گرایی دست بردارید.
  • اشتباهات یا عدم پیشرفت را مجازات نکنید.
  • انعطاف پذیر باشید و انتظارات خود را در دوره های پرتنش تغییر دهید. به این معنی که اگر امروز فرزندتان در بالاترین حد اضطراب و استرس بود می توانید روال کار هر روزه را که شامل انجام تکالیف بعد از رسیدن به منزل می شود، تغییر دهید؛ او را به پارک برده و با او وقت بگذرانید.

.

.

.

.

.

برای مطالعه بیشتر

فهرست مطالب

One thought on “اختلالات موثر بر تحصیل‌(اضطراب‌ و‌ استرس)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *