جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پلتفرم مشاوره و کوچینگ تحصیلی

نویسنده:

حامد صالحی

مهارت مدیریت تغییر فردی

مهارت مدیریت تغییر فردی: چرا برخی از مردم به آرامی از میان تمام تغییراتی که زندگی برایشان ایجاد می کند عبور می کنند، در حالی که برخی دیگر اگر مجبور شوند حتی غلات صبحانه خود را تغییر دهند ناراحت می شوند؟ شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد آنچه ما به عنوان استرس در انسان میدانیم به خاطر عدم اطمینان است، نه تغییر. حتی سخت ترین رویدادهای زندگی، مانند طلاق یا جدایی زناشویی، به خاطر عدم اطمینان می توانند استرس زا باشند.

مهارت مدیریت تغییر فردی: چرا برخی از مردم به آرامی از میان تمام تغییراتی که زندگی برایشان ایجاد می کند عبور می کنند، در حالی که برخی دیگر اگر مجبور شوند حتی غلات صبحانه خود را تغییر دهند ناراحت می شوند؟

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد آنچه ما به عنوان استرس در انسان میدانیم به خاطر عدم اطمینان است، نه تغییر. حتی سخت ترین رویدادهای زندگی، مانند طلاق یا جدایی زناشویی، به خاطر عدم اطمینان می توانند استرس زا باشند.

چند مهارت ساده وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را توسعه دهید که به شما کمک می‌کند تا تغییرات را در زندگی خود مدیریت کنید، از طریق کار یا رویدادهای زندگی:

استرس

در اینجا لازم است تکرار کنیم که استرس همه چیز در ذهن نیست. استرس می تواند باعث علائم فیزیکی واقعی شود، از جمله سرگیجه، سردرد تنشی، اسهال و بی خوابی، که به نوبه خود می تواند باعث بدتر شدن احساس شما و حتی استرس بیشتر شود.

این نوع به “حلقه بازخورد منفی” معروف است و در طبیعت رایج است، و برای متوقف کردن شما طراحی شده است! بدن شما در تلاش است چیزی به شما بگوید و اگر به آن گوش ندهید، ممکن است متوجه شوید که واقعاً بیمار شده اید.

  • علائم استرس را نادیده نگیرید و امیدوار نباشید که آنها خود به خود از بین بروند. درعوض، باید با علل آن مقابله کنید.
  • اگر با استرس دست و پنجه نرم می کنید و باعث ناراحتی شما می شود، باید از یک مشاور یا روانشناس، کمک بگیرید.
  • استرس که کنترل نشود، می تواند منجر به افسردگی شود.

مقابله با تغییر

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد همه ما در مواجهه با تغییرات کمابیش فرآیند مشابهی را طی می‌کنیم، اگرچه در مراحل خاص ممکن است نسبت به موارد دیگر بیشتر طول بکشد.

الیزابت کوبلر راس روشی را بررسی کرد که مردم با خبر ابتلا به یک بیماری لاعلاج کنار می آیند و مدلی به نام منحنی گذار یا تغییر ایجاد کرد. مطالعات بعدی نشان داد که افراد به شیوه‌های مشابهی نسبت به سوگ و همچنین تغییرات در محل کار واکنش نشان می‌دهند.

این مدل نشان می‌دهد که افراد در حالت انکار، با سطوح بسیار بالایی از انرژی و اطمینان شروع می‌کنند، اما این اعتماد و انرژی پس از احساس نیاز به حمایت کاهش می‌یابد و سپس عصبانی می‌شوند و سؤالاتی مانند «چرا من؟» می‌پرسند. سپس آنها شروع به کاوش در شرایط و گزینه های جدید خود و پذیرش می کنند.

مهارت های مدیریت تغییر فردی

مدیریت تغییرات شخصی

دعایی وجود دارد که به آن دعای آرامش می گویند:

خدایا به من آرامشی عطا کن تا بپذیرم چیزهایی را که نمی توانم تغییر دهم، شهامتی عطا کن تا چیزهایی که می توانم را تغییر دهم و خردی عطا کن تا تفاوت را بدانم.     راینهولد نیبور (1892-1971)

پذیرفتن چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید

یکی از چیزهایی که کسانی که تغییر را می پذیرند عموماً می گویند که انجام می دهند این است که آنچه را نمی توان تغییر داد، می پذیرند و فقط نگران چیزهایی هستند که خودشان می توانند تغییر دهند.

رها کردن نگرانی‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد، اما استرس در مورد چیزهایی که کنترلی روی آنها ندارید، فایده‌ای ندارد.

اگر متوجه شدید که شب ها بیدار دراز کشیده اید و نگران چیزی هستید، از خود بپرسید:  “آیا می توانم کاری انجام دهم تا احتمال وقوع این اتفاق یا نتیجه آن را تغییر دهم؟”

اگر پاسخ واقعاً یک «نه» است، پس موضوع را پاک کنید. آن را به یک طرف بگذارید، به عنوان چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد یا نه، اما نگرانی در مورد آن وجود ندارد. پس از آن به جای آن چیز دیگری پیدا کنید تا ذهنتان را مشغول کند!

برنامه ریزی برای تغییر چیزهایی که می توانید.

گام بعدی این است که مسائل و زمینه هایی را که بر آنها کنترل دارید در نظر بگیرید. به جای نگرانی در مورد تغییرات احتمالی، دو سوال از خود بپرسید:

  • از نظر واقع بینانه، آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای تغییر احتمال وقوع این رویداد انجام دهم، و اگر چنین است چه کاری؟
  • از نظر واقع بینانه، آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای تغییر نتیجه به نتیجه مطلوب تر انجام دهم، و اگر چنین است چ کاری؟

کلمه کلیدی در اینجا واقع بینانه است.

قبل از اینکه به این فکر کنید که چگونه می توانید نتیجه را تغییر دهید، مهم است که به این فکر کنید که نتیجه ایده آل شما چگونه می تواند باشد و به هر حال چقدر احتمال دارد که این اتفاق بیفتد.

 


یک مثال برای درک بهتر

شرکتی که در آن کار می کنید به نظر می رسد که توسط دیگری تصاحب شده اید، و شما نگران هستید . ممکن است شغل خود را از دست بدهید، یا ممکن است در نهایت کاری کمتر جالب انجام دهید.

  • آیا کاری هست که بتوانید به طور واقع بینانه برای تغییر احتمال تصاحب شرکت انجام دهید؟

خیر. مگر اینکه مدیر عامل باشید، این کار از دست شما خارج است. دیگر نگران آن نباش.

  • آیا کاری وجود دارد که بتوانید به طور واقع بینانه انجام دهید تا نتیجه مطلوب تری برای خود داشته باشید؟

آره. رزومه خود را بررسی کنید، با یک آژانس استخدام متخصص در نوع کار خود تماس بگیرید و به دنبال شغل دیگری باشید. با دیدن ارزشی که دیگران برای مهارت‌های شما قائل هستند، اعتماد به‌نفس بیشتری خواهید داشت، و همچنین اگر پیشنهاد شغلی دیگری داشته باشید، برای شرکت فعلی‌تان جذاب‌تر خواهید بود.


 

و در نهایت…

مهمترین عنصری که باید به خاطر بسپارید این است که:

هنگامی که تصمیم نهایی خود را در مورد اینکه چه چیزی را می‌توانید تغییر دهید و چه چیزی را نمی‌توانید تغییر دهید، گرفتید، به آن پایبند باشید.

تصمیم خود را بپذیرید و ادامه دهید. دائماً نگران «چه می‌شد اگر» نباشید، زیرا این کار تمام کارهای خوب شما را از بین میبرد.

.

.

.

personal change managment

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *