خواندن مطالعه نیست
خواندن را به عنوان بخش مهمی از پیش مطالعه در نظر بگیرید، اما یادگیری اطلاعات مستلزم درگیری فعالانه با مطالب است . درگیری فعال، فرآیند ساختن معنا از متن است که شامل ایجاد ارتباط با سخنرانی ها، شکل دادن به مثال ها و تنظیم یادگیری خود می شود.مطالعه فعال به معنای برجسته کردن یا خط کشی متن، بازخوانی یا به خاطر سپردن رو به رو نیست. اگرچه این فعالیت ها ممکن است به درگیر نگه داشتن شما در کار کمک کنند، اما آنها تکنیک های مطالعه فعال در نظر گرفته نمی شوند و به طور ضعیفی با یادگیری بهبود یافته مرتبط هستند.
ایده هایی برای مطالعه فعال عبارتند از ⇓⇓⇓ :
- یک راهنمای مطالعه بر اساس موضوع ایجاد کنید. سوالات و مسائل را فرموله کنید و پاسخ های کامل را بنویسید. آزمون خود را ایجاد کنید.
- معلم شوید. اطالعات را با صدای بلند به زبان خودتان بگویید که انگار شما مربی هستید و مفاهیم را به یک کلاس آموزش می دهید.
- نمونه هایی را استخراج کنید که به تجربیات خودتان مربوط می شود.
- نقشه های مفهومی یا نمودارهایی ایجاد کنید که مطالب را توضیح دهد.
- نمادهایی را ایجاد کنید که مفاهیم را نشان می دهند.
- برای کلاسهای غیر فنی (مانند انگلیسی، تاریخ، روانشناسی)، ایدههای بزرگ را کشف کنید تا بتوانید آنها را توضیح دهید، مقایسه کنید و دوباره ارزیابی کنید.
دقیقتر مطالعه کنید نه سختتر
-
برای کلاس های فنی، مشکلات را بررسی کنید و مراحل و دلیل کارکرد آنها را توضیح دهید.
سازماندهی و برنامه ریزی به شما کمک می کند تا برای امتحانات خود به طور فعال مطالعه کنید. هنگام مطالعه برای آزمون، ابتدا مطالب خود را سازماندهی کنید و سپس مرور فعال خود را بر اساس موضوع شروع کنید. اغلب اساتید موضوعات فرعی را در برنامه های درسی ارائه می دهند. از آنها به عنوان راهنما برای کمک به سازماندهی مواد خود استفاده کنید. به عنوان مثال، تمام مطالب را برای یک موضوع (مثلاً یادداشت های پاورپوینت، یادداشت های کتاب درسی، مقالات، تکالیف و غیره) جمع آوری کنید و آنها را در یک انبوه قرار دهید. هر انبوه را با موضوع برچسب بزنید و بر اساس موضوعات مطالعه کنید.
-
چرخه مطالعه را بفهمید
چرخه مطالعه که توسط فرانک کریست توسعه داده شده است، بخشهای مختلف مطالعه را تقسیم میکند: پیشنمایش، حضور در کلاس، مرور، مطالعه و بررسی درک شما.
اگرچه ممکن است هر مرحله در یک نگاه بدیهی به نظر برسد، اغلب دانشآموزان سعی میکنند از میانبرها استفاده کنند و فرصتهای یادگیری خوب را از دست بدهند. به عنوان مثال، ممکن است قبل از کلاس از مطالعه خودداری کنید زیرا استاد همان مطالب را در کلاس پوشش می دهد.با انجام این کار یک فرصت کلیدی برای یادگیری در حالت های مختلف را از دست می دهید. درک اهمیت تمام مراحل این چرخه به شما کمک می کند تا فرصت های یادگیری موثر را از دست ندهید.
-
فاصله گرفتن خوب است
برای اینکه مطالعه را در بازه های زمانی کوتاه در چند روز و هفته پخش کنید، باید بر برنامه خود کنترل داشته باشید. نگه داشتن فهرستی از وظایف برای تکمیل به صورت روزانه به شما کمک می کند تا جلسات مطالعه فعال منظم را برای هر کلاس در نظر بگیرید. سعی کنید هر روز کاری برای هر کلاس انجام دهید. در مورد مدت زمانی که قصد دارید برای هر کار اختصاص دهید دقیق و واقع بین باشید—نباید وظایفی را در لیست خود بیش از آن چیزی که می توانید در طول روز انجام دهید داشته باشید.
به عنوان مثال، ممکن است به جای همه آنها یک ساعت قبل از کلاس، چند مسئله را در روز در ریاضی انجام دهید. در تاریخ، می توانید هر روز 15 تا 20 دقیقه به طور فعال یادداشت های کلاس خود را مطالعه کنید. بنابراین، زمان مطالعه شما ممکن است همچنان یکسان باشد، اما به جای اینکه فقط برای یک کلاس آماده شوید، برای همه کلاس های خود در مدت زمان کوتاه آماده خواهید شد. این به تمرکز، ماندن در کار خود و حفظ اطلاعات کمک می کند.
علاوه بر یادگیری عمیق تر مطالب، فاصله گذاری بین کارتان به جلوگیری از اهمال کاری کمک می کند. به جای اینکه روز دوشنبه چهار ساعت با پروژه سختی روبرو شوید، می توانید هر روز 30 دقیقه با آن پروژه سخت روبرو شوید. زمان کوتاهتر و ثابتتر برای کار بر روی یک پروژه به احتمال زیاد قابل قبولتر است و احتمال اینکه تا آخرین لحظه به تعویق بیفتد کمتر است. در نهایت، اگر باید مطالبی را برای کلاس حفظ کنید (نام، تاریخ، فرمول)، بهتر است فلش کارت هایی برای این مطالب تهیه کنید و به طور دوره ای در طول روز مرور کنید نه یک جلسه حفظ طولانی.
-
سکوت همیشه خوب نیست
بدانید کجا بهتر مطالعه می کنید. شاید سکوت یک کتابخانه بهترین مکان برای شما نباشد. این مهم است که در نظر بگیرید که در چه محیطی سر و صدا برای شما بهترین کار را دارد. ممکن است متوجه شوید که با مقداری صدای پس زمینه بهتر تمرکز می کنید. برخی از افراد متوجه می شوند که گوش دادن به موسیقی کلاسیک در حین مطالعه به تمرکز آنها کمک می کند، در حالی که برخی دیگر این کار را بسیار حواس پرتی می دانند. نکته اینجاست که سکوت کتابخانه ممکن است به همان اندازه (یا بیشتر) از سر و صدای یک سالن ورزشی حواس پرت کننده باشد. بنابراین، اگر سکوت حواستان را پرت میکند، اما ترجیح میدهید در کتابخانه مطالعه کنید، طبقههای اول یا دوم را امتحان کنید، جایی که سر و صدای بیشتری وجود دارد.
-
تنظیمات خود را تغییر دهید
چندین مکان برای مطالعه در محوطه و اطراف خود پیدا کنید و اگر متوجه شدید که دیگر فضای کاری برای شما نیست، فضای خود را تغییر دهید.
بدانید چه زمانی و کجا بهتر مطالعه می کنید. ممکن است تمرکز شما در ساعت 10:00 شب ، به اندازه 10:00 صبح نیست. شاید در یک کافی شاپ با سر و صدای کم، یا در سالن مطالعه در محل اقامت خود بهره وری بیشتری داشته باشید. شاید وقتی روی تختتان مطالعه می کنید، خوابتان می برد.
مکان های متنوعی در محوطه محل زندگی و مدرسه داشته باشید که محیط های مطالعه خوبی برای شما باشد. به این ترتیب در هر کجا که هستید، می توانید محل مطالعه عالی خود را پیدا کنید. پس از مدتی، ممکن است متوجه شوید که محل شما خیلی راحت است و دیگر مکان مناسبی برای مطالعه نیست، بنابراین وقت آن است که به یک مکان جدید بروید!
-
معلم شوید
سعی کنید مطالب را به زبان خودتان توضیح دهید، انگار شما معلم هستید. شما می توانید این کار را در یک گروه مطالعه، با یک شریک مطالعه یا به تنهایی انجام دهید. گفتن مطالب با صدای بلند به جایی که گیج شده اید و به اطلاعات بیشتری نیاز دارید اشاره می کند و به شما در حفظ اطلاعات کمک می کند. همانطور که در حال توضیح مطالب هستید، از مثال ها استفاده کنید و بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید (همانطور که معلم انجام می دهد). اشکالی ندارد که این کار را با یادداشت های خود در دستان خود انجام دهید. در ابتدا ممکن است لازم باشد برای توضیح مطالب به یادداشت های خود تکیه کنید، اما در نهایت می توانید آن را بدون یادداشت های خود آموزش دهید.
ایجاد یک مسابقه برای خودتان به شما کمک می کند تا مانند استاد خود فکر کنید. استاد شما چه چیزی را می خواهد که بدانید؟ امتحان کردن خودتان یک تکنیک مطالعه بسیار موثر است. سوالاتی را که نمی دانید مشخص کنید و فقط در مورد آن سوالات خود را امتحان کنید. پاسخ های خود را با صدای بلند بگویید. این به شما کمک می کند تا اطلاعات را حفظ کنید و در جاهایی که لازم است اصلاحاتی انجام دهید. برای دروس فنی، نمونه مسائل را انجام دهید و توضیح دهید که چگونه از سوال به پاسخ رسیدید. مسایلی را که برای شما دردسر ایجاد می کند را دوباره انجام دهید. یادگیری مطالب از این طریق به طور فعال مغز شما را درگیر می کند و حافظه شما را به میزان قابل توجهی بهبود می بخشد.
-
تقویم خود را کنترل کنید
کنترل نکردن برنامه و حواس پرتی باعث میشود تا به اهداف خود نرسید.
اگر کنترل تقویم خود را در دست دارید، میتوانید تکالیف خود را تکمیل کنید و به کارهای درسی خود برسید. مراحل زیر برای کنترل تقویم شما هستند:
- در یک روز هر هفته، (شاید جمعه شب ها یا صبح های پنج شنبه) برنامه هفته خود را برنامه ریزی کنید .
- هر کلاس را مرور کنید و آنچه را که می خواهید برای هر کلاس در آن هفته تکمیل کنید، بنویسید.
- به تقویم خود نگاه کنید و تعیین کنید که چند ساعت برای تکمیل کار خود وقت دارید.
- زمانی که قصد دارید تکالیف را تکمیل کنید، در تقویم خود مداد بزنید.
- هر شب قبل از رفتن به رختخواب، برنامه خود را برای روز بعد تنظیم کنید. بیدار شدن با برنامه باعث بهره وری بیشتر شما می شود.
-
از تمام منابع خود استفاده کنید
به یاد داشته باشید که می توانید با یک برنامه ریز تحصیلی قرار ملاقات بگذارید تا روی اجرای هر یک از استراتژی های پیشنهاد شده در این جزوه کار کند.
.
.
.
.
.