تفاوت برنامهریز و مشاور تحصیلی: با پیشرفت و تخصصی شدن مشاغل، قوانین، اطلاعات و …. هیچ کسی نمیتواند ادعا کند که بر تمام علوم و یا قوانین به طور کامل آگاهی دارد. به طور مثال با تغییراتی که هر ۵-۶ سال یک بار در نظام آموزشی کشور ایران اتفاق میافتد، حتی پدران و مادران تحصیلکرده هم از دادن مشاوره درسی و تحصیلی کاملا صحیح به فرزندان خود عاجز میمانند.
متاسفانه به دلیل بیکاری گسترده در میان فارغ التحصیلان در رشته های مختلف، اولین شغلی که به ذهن هر دانشجو یا فارغ التحصیلی خطور می کند، مشاوره درسی، مشاوره تحصیلی، مشاوره کنکور یا تدریس خصوصی است؛ به برکت وجود شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام که بستری رایگان در اختیار تمام افراد قرار داده، بسیاری از افراد با کمترین سواد تخصصی، تجربه و یا حتی تعهد، در زمینه های مختلف و با تبلیغات، به دنبال کنندگان یا فالوور های خود مشاوره می دهند.
وظایف مشاور تحصیلی و برنامه ریز درسی
مشاور تحصیلی در دهه ۶۰ و ۷۰ به شکل کنونی وجود نداشت. در برخی مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان، معلم راهنما یا مشاور پایه، وظیفه راهنمایی دانش آموزان را بر عهده داشتند. اما با زیاد شدن تعداد داوطلبان کنکور، گسترش و در دسترس قرار گرفتن منابع مطالعاتی مانند کتاب های تست و کنکور، مدارس و به خصوص دانش آموزان نیاز به مشاور تحصیلی را در خود احساس کردند. این احساس نیاز به اندازهای زیاد شد که معاونت هدایت و مشاوره تحصیلی در آموزش و پرورش ایجاد شد.
با توجه به رقابت بسیار نزدیک دانش آموزان برای ورود به دانشگاه، نیاز به مشاوری بود که بتواند، بهترین منابع مطالعاتی، کلاس ها و نحوه درس خواندن و مطالعه را مدیریت کند. هر چقدر که دسترسی عموم به منابع مطالعاتی بیشتر شد، نقش مشاور تحصیلی در مدارس و حتی مشاوره تحصیلی خصوصی پر رنگ تر گردید. در سال های اخیر در تمام مدارس و آموزشگاه های برتر در مقطع دبیرستان، کارشناسی ارشد و حتی دکترا شخصی به عنوان مشاور تحصیلی، برنامه ریزی مطالعاتی دانش آموزان را مدیریت و هدایت می کند.
وجود مشاور تحصیلی مانند وجود یک قطب نما یا نا خدا در کشتی است، که با دستور ها و جهت یابی های به موقع می تواند کشتی را از دل طوفان های سهمگین به سلامت بیرون آورد. اما به هر شخصی نمی توان به عنوان مشاور تحصیلی اعتماد کرد و سکان کشتی و آینده خود را به او سپرد. متاسفانه در سال های گذشته، افرادی بدون داشتن مدرک تحصیلی معتبر، خود را به عنوان مشاور تحصیلی معرفی می کنند.بنابراین در انتخاب مشاور باید دقت فراوان داشت.
وظایف مشاور تحصیلی و برنامه ریز درسی دبیرستان(متوسطه دوم)
سال های دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان را که مقطع متوسطه دوم نیز می نامیم، سرنوشت ساز ترین دوران تحصیلی در زندگی دانشآموزان است. اگر دانشآموز در این مقطع رشته مناسب با روحیات و استعداد های خود را انتخاب کرده باشد، برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و تمام همت خود را به کار بندد، می تواند در رشته مورد علاقه خود وارد دانشگاه شود و در ادامه شغل مناسبی پیدا کند.
اما گر در این مقطع اشتباه کنیم، جبران این اشتباه در آینده بسیار سخت خواهد بود. استفاده از مشاور تحصیلی و برنامه ریزی درسی در این مقطع ضروری است.
*مشاور تحصیلی به شما کمک میکنید که علایق و سلایق شما را در دبیرستان یافته و به شما کمک میکند تا به آن برسید و مشکلات و اختلالات خود را در زمان درس خواندن پیدا کرده و در صدد رفع آن است.
وظایف مشاور تحصیلی
اصلیترین نقش در موفقیت هر دانشآموز بعد از خدا، خانواده و خود دانش آموز به عهده مشاور است. مشاور تحصیلی وظایف زیادی دارد که به عنوان ناخدا باید در نقش هماهنگی و راهبری عمل کند که به برخی اشاره میکنیم:
- ∏ معرفی مدارس و آموزشگاه های معتبر
- ∏ معرفی منابع تحصیلی با کیفیت و اثر بخش مانند دی وی دی آموزشی، کتاب تست، کتاب کنکور، فیلم آموزشی
- ∏ معرفی دبیران با تجربه برای کلاس های خصوصی ،نیمه خصوصی، رفع اشکال، همایش
- ∏ معرفی پانسیون های مطالعاتی
- ∏ معرفی آزمون مناسب با شرایط دانشآموز
- ∏ برنامه ریزی روزانه، هفتگی و ماهانه
- ∏ رفع ایرادات مطالعه دانشآموز و بالابردن بهرهوری مطالعاتی
- ∏ معرفی روش های ایجاد تمرکز
- ∏ بیان روش مطالعه اختصاصی برای هر درس
- ∏ بیان روش تست زنی در همه دروس
- ∏ راهکارهایی برای تغذیه،خواب و ….
- ∏ حل مشکلات روحی اعم از استرس، بیانگیزگی، بی حسی در مطالعه
- ∏ برنامه ریزی و جلوگیری از سردرگمی دانشآموزان به علت انباشت مباحث و تعداد زیاد دروس
- ∏ برنامه ریزی منطبق بر کنکور و امتحانات نهایی سال دوازدهم
- ∏ متعادل سازی روابط بین فردی در خانواده و مدارس
- ∏ آگاهی از بخشنامهها و قوانین جدید در آموزش و پرورش و سازمان سنجش برای تصمیم گیری صحیح در زمان مقتضی
- ∏ هدف گذاری به صورت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت
- ∏ شخصی سازی روش یادگیری و تدریس برای هر دانش آموز با توجه به مدل حافظه
- ∏ شناخت شخصیت دانش آموز و همگام سازی برنامه ریز درسی، پشتیبان، دبیر و خانواده
وظایف برنامه ریز تحصیلی
وقتی صحبت از برنامه ریزی درسی میشود، اغلب جدولی را به یاد میآوریم که در آن مباحث و دروسی با زمان مطالعه ذکر شده است و دانش آموز باید آن را اجرا و گزارش کند؛ اما برنامه ریزی درسی چیزی فراتر از آن است که ما در کاغذ یا اپلیکیشنهای خود میبینم و اجرا میکنیم.
- ∴ برای نوشتن یک برنامه ریزی درسی باید پیشینه داوطلب را به طور کامل دانست و با توجه به موارد فراوانی اقدام به نوشتن آن کرد.
- ∴ شناخت روحیات و نوع حافظه یادگیری دانش آموز
- ∴ آشنایی با موقعیت خانوادگی، محل مطالعه، منابع در دسترس
- ∴ تعیین سطح دانشآموز
- ∴ هدف گذاری کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت
- ∴ تنظیم برنامه درسی به صورت هفتگی
- ∴ معرفی و ثبت نام در آزمون های آزمایشی
- ∴ بررسی کارنامه آزمون، تحلیلی نقاط قوت و ضعف، ارائه راهکار
- ∴ معرفی منابع مناسب (معلم خصوصی، دی وی دی و فیلم های آموزشی، کتاب آموزشی، کتاب تست و …)
- ∴ ایجاد روحیه و انگیزه برای بالا بردن راندمان مطالعاتی
- ∴ آموزش روش های مطالعه دروس و روش های تست زنی در دروس مختلف
- ∴ تعیین و تغییر تاکتیک و تکنیک بعد از هر آزمون و رفع و اصلاحات برنامه نسبت به نقاط قوت و ضعف
- ∴ آموزش روش های خلاصه نویسی
- ∴ آموزش روش های جمع بندی
- ∴ آموزش نحوه صحیح حضور در جلسه آزمون های آزمایشی و کنکور
- ∴ آماده سازی روحی دانشآموز به کمک تکنیک های روانشناسی
- ∴ انتخاب رشته بعد از اعلام رتبه های کنکور
.
.
.
.
.