نقش هوش مصنوعی در مدارس: هوش مصنوعی، تاثیر عظیمی بر روی صنایع مختلف و در میان آنها، صنعت آموزش گذاشته است. از طرفی، باعث میشود که موسسات و معلمان نحوه تدریس خود را تغییر دهند و از طرفی دیگر هوش مصنوعی نحوه یادگیری دانشآموزان را به شیوهای انقلابی تغییر میدهد.
هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه در بین تمام حوزه ها و صنایع زندگی ما در حال گسترش است. اکنون دیگر یک نوآوری نیست، بلکه یک فناوری است که هدف آن خودکارسازی و بهبود بسیاری از زمینهها مانند مراقبتهای بهداشتی، مالی، و آموزش است.
در سال 2016 یک استاد دانشگاه در آمریکا، نوعی برنامه هوش مصنوعی برای پیشبرد امور آموزشی خود ابداع کرد که میتوانست به پرسشهای افراد پاسخ دهد، تکالیفشان را به آنها یادآوری کند و مقالات و نوشتههایشان را امتیاز بدهد. دانشآموزان از طریق ایمیل با این دستیار آموزشی ارتباط برقرار مینمودند و سوالات خود را از او میپرسیدند، ولی هرگز تصور نمیکردند که این فقط یک برنامه رایانهای است و نه یک انسان واقعی!
نقش هوش مصنوعی بر آموزش
1. تاثیر هوش مصنوعی در مدارس و بر صنعت آموزش با خودکارسازی وظایف
هوش مصنوعی پتانسیل زیادی برای خودکارسازی امور اداری و آسان کردن وظایف معلمان و اساتید را دارد. در روشهای سنتی آموزش، معلمان و اساتید علاوه بر مدیریت محیط کلاس درس، مجبور بودند کارهای متعدد اداری و سازمانی را نیز مدیریت کنند. به جز ارزیابی تکالیف، نمرهدهی آزمونها و خواندن مقالات، آنها همچنین وظیفه پرکردن اسناد مختلف، مدیریت مطالب آموزشی، سازماندهی منابع برای سخنرانیها، تهیه گزارش پیشرفت دورهای و موارد دیگر را برعهده دارند.
در حقیقت، یک نظرسنجی جالب نشان میدهد که معلمان وقت خود را صرف موارد زیر میکنند:
- تدریس (43٪)
- برنامه ریزی دروس (13%)
- نمرهدهی آزمونها (11%)
- انجام امور اداری (7%)
این اعداد به ما میگویند که معلمان، وقت زیادی را صرف انجام کارهای غیر آموزشی میکنند که میتواند موضوع بزرگی باشد. اینجاست که هوش مصنوعی میتواند بسیار مفید باشد. هوش مصنوعی قدرت نمرهدهی آزمونها و مدیریت کارهای اداری را دارد و بار زیادی را از دوش معلمان بر میدارد.
2. تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش از طریق محتوای هوشمند
وقتی در مورد محتوای هوشمند صحبت میکنیم، به انواع مختلف محتوای مجازی از جمله راهنمای دیجیتالی، کتابهای درسی، کنفرانس ویدئویی و سخنرانیهای ویدئویی اشاره میکنیم. رباتها اکنون میتوانند تجربه یادگیری را با ایجاد رابطهای یادگیری قابل تنظیم و محتوای دیجیتالی که برای دانش آموزان مقاطع مختلف (از ابتدایی تا متوسطه) کاربرد دارد، بهبود بخشند.
3. یادگیری سفارشی
دانش آموزان با یکدیگر تفاوت دارند و با یادگیری، به شکل متفاوتی برخورد میکنند. درحالی که معلمان نمیتوانند روشهای تدریس خود را برای کل کلاس شخصیسازی کنند و همچنین نمیتوانند جلسات تک نفره را برای همه برگزار کنند، به نظر میرسد که هوش مصنوعی میتواند این کمک بزرگ را انجام دهد. در اینجا، عملکرد هوش مصنوعی میتواند بسیار فراتر از هضم آسان محتوا باشد. میتواند توصیههایی به دانش آموزان ارائه دهد و آنها را بر اساس مشکلاتی که در موضوعات مختلف با آن روبرو هستند، آموزش دهد.
4. تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش از طریق ایجاد محیط یادگیری مجازی
این اتفاق، برای دانش آموزانی که قادر به شرکت در کلاسها نیستند خبری بسیار عالی بوده و حتی به دانش آموزان خارجی اجازه میدهد تا دورههای خاصی را که در کشورهای خودشان موجود نیست را مطالعه کنند و فرصتهای بیشتری برای تعداد بیشتری از دانش آموزان ایجاد میشود.
5.تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش با برگزاری امتحانات آنلاین امن
بسیاری از موسسات و دانشگاهها در سراسر جهان، برای برگزاری امتحانات از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. این ابزارها با استفاده از یک بانک سوالات از پیش تعیین شده که معلمان طراحی میکنند، سوالات و تمرینها را برای آزمون دهندگان آماده میکنند. هنگامی که دانش آموزان آزمونهای خود را به پایان میرسانند، نتایج نیز توسط این ابزارها ارزیابی میشوند.
سخن آخر
هوش مصنوعی تأثیر زیادی بر صنعت آموزش دارد. تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت آموزش به این شیوه، نحوه کار نهادها و معلمان را تغییر داده است. در خودکارسازی یا همان اتوماسیون کارهای مختلف از جمله امور اداری، ارزیابی آزمونها و نمرهدهی طی فرآیند آموزش، فواید بسیاری نهفته است. هوش مصنوعی همچنین به ایمنتر شدن آزمونهای آنلاین کمک میکند و اجازه تشخیص چهره کمک میکند که توجه دانش آموزان را در سخنرانی ها حفظ می کند و استفاده از فناوری تشخیص چهره، نیاز به کارت دانشجویی را برطرف میکند. به علاوه، فناوری هوش مصنوعی زندگی دانش آموزان را تغییر دادهاست. درحال حاضر، آنها میتوانند با تجربه شخصیسازیشدهای که این فناوری ارائه میدهد، پیشرفت خود را بهبود بخشند. آنها همچنین میتوانند در هر زمان و مکانی، به صورت آنلاین آموزش ببیند و هنگام انجام تکالیف در خانه، سریعاً به سوالات خود یا راه حل مسائلشان دسترسی پیدا کنند.
هوش مصنوعی قادر است نقاطی که دانشآموز در آن مشکل دارد را شناسایی کند و متود مناسبی برای بهبود عملکرد ارائه دهد. اما آیا هوش منصنوعی جایگزین معلمان میشود؟ ما به این باور نداریم، اما هوش مصنوعی میتواند ابزار خوبی برای معلمان باشد؛ با این حال نقش معلم فراتر از تنها ارائه اطلاعات به روشی موثر است.
معلم علاوه بر انتقال دانش، به دانشآموز یاد میدهد چطور در جامعه رفتار کند و فرد موفقی باشد، در واقع آموزش اجتماعی و عاطفی را نیز شامل میشود. تنها انسان است که میتواند کودکان را تربیت کند تا انسانهای بزرگی در آینده بشوند. نسل جدید به مهارتهای اجتماعی، خودآگاهی و تصمیمگیری نیاز دارد و این مهارتها هیچوقت توسط یک ماشین نمیتواند آموزش داده شود.
.
.
.
.
منابع: عامر اندیش irandnn