یادگیری دیداری (بصری): آیا تا به حال به یاد دارید که در مدرسه امتحانی میدادید و فکر میکردید «پاسخ را به خاطر نمیآورم، اما یادم میآید که آن را به رنگ صورتی در یادداشتهایم برجسته کرده بودم»… پس ممکن است یک یادگیرنده دیداری باشید. این به این دلیل است که یادگیرندگان دیداری آنچه را که بیشتر می بینند به خاطر می آورند و یاد می گیرند. این می تواند شامل فیلم ها و تصاویر و … باشد. یادگیرندگان دیداری با نمودارها، تصاویر و … به خوبی عمل می کنند و بهتر یادمیگیرند.
یکی از مزایای بیشمار یادگیرنده دیداری این است که مغز انسان اطلاعات دیداری را بسیار سریعتر از متن ساده پردازش میکند. بهعنوان یک یادگیرنده دیداری، میتوانید اطلاعات زیادی را به سرعت دریافت و حفظ کنید، زیرا این روش پردازشی را به طور کلی انسان ها ترجیح میدهند و شما در آن خوب هستید.
هنگام مطالعه و یادگیری، یادگیرندگان بصری (دیداری) استفاده از نقشه ها، خطوط کلی، نمودارها، طرح ها و الگوها را ترجیح می دهند. هنگام یادداشت برداری، این دانش آموزان به احتمال زیاد یادداشت های خود را در قالب الگوهای دیداری سازماندهی می کنند. آنها ممکن است از نمودارها یا خطوط استفاده کنند. آنها ممکن است صفحه یادداشت های خود را به بخش های مختلف جدا کنند. بسیاری از یادگیرندگان دیداری یادداشت های خود را با قلم های رنگی مختلف یا هایلایت مینویسند و معتقدند از این روش بهتر میتوانند مطالب را یادبگیرند.
شغل های مناسب یادگیرندگان دیداری (بصری):
یادگیرندگان دیداری اغلب به سمت زمینههای علم، فناوری، مهندسی و ریاضی کشیده میشوند و در آن به خوبی عمل میکنند. به طور خاص، برخی از مشاغل عبارتند از: عکاسی، ساخت و ساز، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، معماری، فیزیک، تبلیغات، مهندسی و … .
یادداشتی برای معلمانِ یادگیرندگان دیداری:
گاهی اوقات این دانشآموزان ممکن است از پنجره به بیرون خیره شوند یا در یادداشتهای خود را نقاشی بکشند. اگر اینطور است به آنها اجازه دهید. قفل کردن چشمان آنها به شما به طور مداوم ممکن است به دلیل تحریک دیداری بیش از حد باشد، و گلی که در کنار یادداشت های خود می کشند ممکن است به آنها کمک کند تا با اتصال آن به نقاشی بصری که در مغز خودکشیده اند، آن لحظه از کلاس را به خاطر بسپارند.
همچنین اگر محیط کلاس با هرج و مرج است و تعداد زیادی دانش آموز در حال حرکت هستند، ممکن است برای آنها سخت باشد. طراحی کلاس شما نیز برای یادگیرندگان دیداری بسیار مهم است. اگر شلوغی زیادی وجود داشته باشد یا پوسترهای زیادی روی دیوارها وجود داشته باشد، این می تواند ذهن و پردازش یک یادگیرنده دیداری را تحت تأثیر قرار دهد.
برای برخی از یادگیرندگان دیداری، توجه دقیق به حرکات شما نیز می تواند برای آنها مفید باشد. آنها ممکن است حرکت احمقانه دست شما یا نحوه اشاره شما به کشوری را در نقشه به خاطر بیاورند. در نظر گرفتن این موضوع هنگام ارائه دروس می تواند بسیار مفید باشد.
ایده های درسی برای کمک به یادگیرندگان دیداری:
-
از رنگ ها استفاده کنید:
درست مانند این که این دانش آموزان تمایل دارند خودشان چیزها را رنگی کنند. اگر یادداشتهای خود را هنگام نوشتن یا ارسال آنها رنگی کنید، میتواند برای آنها بسیار مفید باشد. به عنوان یک تکلیف درسی یا در تکالیف کلاس، می توانید از دانش آموزان بخواهید که به طور فعال حاشیه نویسی کنند و از رنگ های مختلف برای چیزهای مختلفی که می خواهید آنها را جستجو کنند استفاده کنید. به عنوان مثال، آنها می توانند تاریخ ها را با رنگ آبی و نام ها را با رنگ زرد برجسته کنند.
-
استدلال بکشید:
در ریاضیات، به دانش آموزان بیاموزید که چگونه استدلال خود را روی کاغذ بیاورند. (به جای توضیح شفاهی)
-
به زبان بدن خود دقت کنید:
همانطور که در حال تدریس هستید، از زبان بدن خود آگاه باشید. اگر هنگام صحبت کردن، حرکات و حرکات دست را در نظر بگیرید، به یادگیرندگان دیداری شما کمک می کند تا توجه کنند و ارتباط برقرار کنند.
-
از پوستر استفاده کنید:
به عنوان یک پروژه یا تکلیف کلاسی، دانش آموزان می توانند پوسترهایی بسازند که مفاهیم کلیدی را به تصویر می کشد. پس از اتمام، آنها حتی می توانند پوسترهای خود را به کلاس ارائه شفاهی دهند.
-
از نمودار ها استفاده کنید:
از نمودار برای کمک به یادگیرندگان دیداری استفاده کنید. این اغلب در محیط های ریاضی و علوم استفاده می شود، اما می تواند در سایر رشته ها نیز استفاده شود.
-
از نقاشی در حین تدریس استفاده کنید:
به دانشآموزان آموزش دهید که تصویری از آنچه نوشته توصیف میکند ترسیم کنند. این به دانش آموزان در خواندن دقیق و درک متن کمک می کند.
.
.
.
.
2 thoughts on “یادگیری دیداری (بصری) _ انواع یادگیرندگان”
بازپینگ: روشهای تدریس موثر - رِ داک
بازپینگ: شیوه های مطالعه موثر - رِ داک